آنچه در مورد بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری باید بدانید

1- آنچه در مورد بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری باید بدانید

آنچه در مورد بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری باید بدانید

قطعا به عنوان یک عکاس با دوربین 4K آشنا هستید، مثل اینکه قبل از قرار دادن آن در حالت فیلم، چه تنظیمات دوربین را باید انجام دهم؟ آیا با انواع آن نیز آشنایی دارید؟ در ادامه بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری را به شما معرفی می‌کنیم.

دوربین‌های 4K در واقع استاندارد جدیدی محسوب می‌شوند. از زمان معرفی Nikon D90 در سال 2008، دوربین فیلم‌برداری با لنزهای قابل تعویض، حالت فیلم‌برداری به یک ویژگی قابل توجه برای عکاسان تبدیل شده است. در حال حاضر، در سال 2018، هر دوربین پرچم‌دار جدید در اکثر تلفن‌ها و دوربین‌های جمع و جور، به قابلیت فیلم‌برداری 4K خود می‌بالد.

با تقاضای روزافزون برای فیلم‌برداری، دیگر نمی‌توان این قابلیت ویدیویی دوربین را نادیده گرفت. این حالت ویدیویی به سرعت به یکی از اصلی‌ترین مشخصاتی تبدیل شده است که عکاسان بر اساس آن درباره دوربین قضاوت می‌کنند. طی چند سال گذشته، با افزایش بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری حتی تحول ویدئوی HD کنار گذاشته شده است.

البته هنوز فیلم HD کاملاً کاربردی است و برای پروژه‌های خاص، ممکن است همه به آن نیاز داشته باشند. اما با توجه به نیاز افراد به فیلم‌هایی با کیفیت روز به طوری که در مدت 5 سال آینده هم قابل پخش و افتخار باشد، هر عکاس و فیلم‌برداری باید در حالت 4K کار کند.

1- آنچه در مورد بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری باید بدانید

در گام اول، بگذارید کمی‌عمیق تر به مفهوم 4K بپردازیم.

قابلیت وضوح 4K چیست؟

قبل از معرفی بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری در اینجا به تفصیل توضیح می‌دهیم وضوح تصویر 4K چیست، اما در اصل: یک قاب از فیلم‌های 4K با 3،840×2،160 پیکسل است.

منظور از 4K، یک استاندارد رزولوشن جدید است که کیفیت آن چهار برابر کیفیت Full HD ارائه می‌دهد.

در واقع چندین رزولوشن مختلف 4K به رسمیت شناخته شده‌اند، اما دو فرمت بسیار کاربردی و رایج Ultra HD (3،840×2،160 پیکسل) و Cinema 4K  (3،840×4،096 پیکسل، با نام DCI 4K نیز شناخته می‌شوند).

Ultra HD احتمالاً فرمت متداول‌تری است زیرا از همان نسبت 16: 9 در اکثر تلویزیون‌های امروزی استفاده می‌کند.

قیاس 4K UHD  با  Cinema 4K

این یک سؤال معمول است نه فقط برای فیلم‌برداران جدید بلکه برای افرادی که اخیرا با ویدیوی 4K سر و کار دارند. آنچه اکثر مردم آن را “فیلم 4K” می‌نامند، در واقع 4K UHD است، که وضوح تصویر 3840 در 2160 پیکسل دارد و با نسبت 16: 9 ضبط می‌شود. این همان چیزی است که در اکثر دوربین‌های 4K مشاهده می‌کنید.

فرمت Cinema 4K وضوح تصویر 4096×2160را در نسبت ابعاد 17: 9 ارائه می‌دهد. این یک تفاوت جزئی اما مهم است.

بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری کدامند؟

ما معتقدیم بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری موجود در بازار متناسب برای فیلم‌برداری با وضوح بالا را رصد کردیم. حال، ما باید روراست باشیم: در این راهنما دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه ای و اختصاصی مانند Canon C200 یا Sony FS7 را نادیده گرفته ایم. تمرکز ما فقط بر بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری برای عکاسانی است که به طور گذری از این قابلیت استفاده می‌کنند یا سفارشات ویدئویی زیادی دریافت می‌کنند.

دوربین پاناسونیک GH5 4K، از بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری

  • ضبط 4K نامحدود
  • ضبط 10 بیتی
  • نرخ فریم متغیر

خبر خوش برای شما که به دنبال بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری هستید؛ این دوربین قابلیت ضبط ویدیو نامحدود 4K دارد – بیشتر دوربین‌ها فقط می‌توانند پشت سر هم تا 29 دقیقه و 59 ثانیه ضبط کنند. همچنین یک انتخاب بین قالب‌های MOV، MP4، AVCHD Progressive و AVCHD با انواع فریم وجود دارد، می‌توان فرکانس سیستم را روی 59.94 Hz، 50.00 Hz یا 24.00 Hz تنظیم کرد.

علاوه بر این، یک مانیتور Waveform و Vector Scope برای پاسخگویی به نیازهای فیلم‌برداران حرفه ای وجود دارد. این کد زمانی سازگار با SMPTE را برای کمک به هماهنگ سازی چندین دستگاه تعبیه می‌کند.

همچنین می‌توان ضبط V-LogL را از طریق یک کلید نرم افزاری اختیاری (DMW-SFU1)، با LUT  (Look Up Table) و V-LogL View Assist اضافه کرد تا فیلم‌برداران با تجربه رنگ و کنتراست مورد نظر خود را بدست آورند.

قابلیت شاخص آن به عنوان یکی از بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری این است که GH5 می‌تواند به صورت همزمان به صورت داخلی ضبط کند و به رکورد خارجی ارسال کند (درگاه‌های کارت SD دوگانه وجود دارد). به علاوه یک آداپتور اختیاری (DMW-XLR1) دارد که اجازه می‌دهد از میکروفون XLR برای ضبط صدا استفاده شود.

دومین دوربین؛ دوربین سونی A7 III 4K

A7 III قادر به ضبط فیلم‌های 4K (3،840×2،160 پیکسل) در کارت حافظه در 30p / 25p و 60Mbps یا 100Mbsp است. مشخصات تصویر Hybrid Log-Gamma  (HLG) برای نمایش مستقیم فیلم از دوربین در تلویزیون‌های سازگار با HDR  (HLG) فراهم شده است.

هنگامی‌که دوربین برای ضبط ویدیوی 4K تنظیم شده است، از حالت تمام پیکسل بدون انبارش پیکسل استفاده می‌کند. این بدان معناست که برای فیلم‌های 4K همانقدر داده جمع‌آوری می‌کند که برای 2.4 x. سپس فراتر از این فایل‌ها داده جمع‌آوری می‌کند تا بتواند فیلم‌های 4K با عمق و طیف دینامیک (Dynamic Range) بهتر تولید کند.

گزینه سوم از بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری؛ Fujifilm X-H1 4K

طرفداران حرکت آهسته می‌توانند فیلم‌برداری Full-HD را تا حداکثر 120p تجربه کنند.

Dynamic Range برای فیلم نیز می‌تواند 400٪ تنظیم شود و گفته می‌شود دامنه آن تا 12EV افزایش می‌یابد.

یک میکروفون داخلی (24 بیت / 48 کیلوهرتز) ارائه شده است اما یک پورت 3.5 میلی متری نیز برای اتصال میکروفون خارجی برای ضبط صدا وجود دارد. اگر می‌خواهید هدفون خود را وصل کنید، باید برای افزودن گزینه Vertical Power Boost VPB-XH1 هزینه کنید. این گیرنده همچنین زمان ضبط ویدیوی 4K را به 30 دقیقه افزایش می‌دهد. خبر خوب برای فیلم‌بردارهای چند دوربینه این است که X-H1 دارای گزینه Time Code است.

اگر از این سه پرچم‌دار خوشتان نیامد، به دیگر موارد از بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری نیز نگاهی بیاندازید:

Nikon D850

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Panasonic GH5S

Canon EOS 5D Mark IV

4- Fujifilm X-H1 از بهترین دوربین‌های 4K برای فیلم‌برداری

مهرانی‌کم مرجع تخصصی دوربین های دست دوم عکاسی و فیلم برداری

Reference: camerajabber

ارسال دیدگاه