اهمیت سنسور دوربین ها برای عکاسی

سنسور دوربین

?Does Camera Sensor Size Matter

آیا اندازۀ سنسور دوربین عکاسی اهمیت دارد؟

مهم ترین سؤالی که در زمینۀ دوربین عکاسی مطرح می شود این است که آیا واقعاً اندازۀ سنسور دوربین بر روی کیفیت عکس ها تأثیر خواهد گذاشت یا نه؟ عکاسان حرفه ای بر این نکته واقف هستند که تعداد دوربین های واقعاً عالی برای گرفتن بهترین و با کیفیت ترین عکس ها چندان زیاد نیست. دوربین های بسیار شگفت انگیز و قدرتمندی وجود دارد که سنسور دوربین در آن ها از Micro Four Thirds گرفته تا APS-C است و در آن ها از همۀ حسگرهای بزرگ دارای فرمت متوسط استفاده شده است. یکی از مزیت های فریم های کامل سنسور دوربین ها در هنگام فیلمبرداری استفاده از لنزهای شیب است که می توان به کمک آن ها عمق میدان تصویر را کنترل کرد. بنابراین در کنار توجه به نوع سنسور دوربین، انتخاب لنزهای آن هم بسیار مهم و حساس است.

بزرگ بودن سنسور دوربین تصویر بهتر و با کیفیت تری به شما ارائه خواهد داد، ولی ممکن است بزرگی سنسور دوربین ها مشکلاتی هم ایجاد کند و همان طور که می دانید هیچ وقت نمی توان همۀ مزیت ها و امکانات را به صورت هم زمان داشت. بنابراین شما در نهایت باید همۀ امکان ها و گزینه ها را بسنجید و مناسب ترینش را برای دوربین عکاسی خود انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که برای به دست آوردن عکسی که بالاترین کیفیت را داشته باشد، باید از دوربین های دیجیتال 8 × 10 و یا حتی بزرگ تر استفاده کنیم که طبیعتاً سنسور دوربین نیز در آن ها بسیار اهمیت دارد. اما مهم ترین مشکلی که این دوربین ها می توانند برای کاربران و صاحبان خود ایجاد کنند، مسئلۀ سختی و دشواری حمل و نقل آن هاست. آیا شما می توانید دوربین عکاسی بزرگ و سنگین را به راحتی با خودتان به هر جایی که خواستید ببرید؟

سنسور دوربین 2

در این شرایط بهتر است بررسی کنید و ببینید با توجه به شرایط شما استفاده از چه سنسور دوربین و دستگاهی مناسب تر و کاربردی تر است. اولویت شما کدام است؟ قابل حمل بودن دوربین عکاسی، کیفیت و اندازۀ لنز ها، کیفیت نهایی تصویر، قیمت دستگاه یا اندازه و قدرت سنسور دوربین؟ پاسخ شما هر چه باشد تأثیر مستقیمی بر روی انتخاب و خریدتان خواهد گذاشت.

در حدود 10 سال گذشته سنسورهای از نوع Go-to مورد استفاده و توجه بسیاری از عکاسان جدی و حرفه ای بوده است که از نظر اندازه شباهت زیادی به فیلم های 35 میلی متری دارد که قبل از تولید دوربین های دیجیتال همۀ ما با آن ها کار کرده ایم.

سنسورهای کوچک دوربین ها هنوز هم قادر به کار کردن حتی در سطح حرفه ای نیز هستند و بعضی از شرکت های تولید کنندۀ دوربین مثل سونی و کانن مجموعه ای از لنزهای دوربین عکاسی را تولید کرده اند که برای اندازه های کوچک سنسور دوربین ها مناسب و کاربردی است.

 

مناسب ترین سنسور دوربین برای عکاسی کدام است؟

به جرأت می توان گفت از دوربین عکاسی Olympus Micro Four Thirds گرفته تا Fujifilm و Sony APS-C و DSLR فول فریم نیکون و Nikon Z همه و همه، از لحاظ قدرت سنسورها مشابهت زیادی دارند و توانسته اند نیازهای اغلب کاربران و عکاسان حرفه ای را نیز برآورده کنند.

سنسور دوربین3

جالب است بدانید که برخلاف تبلیغات دروغین و رنگارنگ در زمینۀ سنسور دوربین های عکاسی و تنوع آن ها، شما می توانید با هر دوربین عکاسی که وضوح حداقل 20 مگا پیکسلی داشته باشد، عکس هایی عالی و بی نقص و با کیفیت 20 × 30 اینچ یا حتی بزرگ تر را چاپ کنید. این نکته با پیش فرض گرفتن این نکته است که شما به وسیلۀ ISO های مناسب و لنزهای با کیفیت عکاسی می کنید و تمام تکنیک های عکاسی را نیز برای گرفتن یک عکس خوب رعایت می کنید.

 

آیا شما واقعاً به سنسور دوربین بزرگ تر احتیاج دارید؟

اتفاقی که در دوربین عکاسی دارای سنسور بزرگ تر می افتد این است که نورپردازی را بهتر می کند و با استفاده از ISO های بالاتر کم نور بودن محیطی را که در آن عکاسی می کنید جبران می کند. اگر شما به طور معمول در محیط هایی عکاسی می کنید که نور مناسب و خوب دارد، نیاز چندانی به سنسور دوربین بزرگ تر نخواهید داشت. در این میان عکاسانی که از چشم اندازها و مناظر طبیعی وسیع تری عکاسی می کنند تمایل دارند که کیفیت چاپ عکس هایشان بسیار زیاد باشد و این دسته از عکاس ها معمولاً به سنسورهای بزرگ تر دوربین عکاسی نیاز پیدا خواهند کرد.

 برای مشاوره و خرید دوربین های نو و دوربین  دست دوم با مشاورین مهرانی کم در تماس باشید.

Reference: outdoorphotographer
ارسال دیدگاه