لنزهای واید Wide Lens

لنز واید به لنزی گفته میشود که فاصله کانونی آنها از قطر سطح حساس عکاسی کوتاه تر باشد. این لنز ها زاویه دید بازی در اختیار عکاسان قرار میدهد و جزو لنز های پر طرفدار در بین عکاسان میباشد. از این نوع لنز ها برای عکاسی منظره، عکاسی معماری و از این قبیل شاخه های عکاسی استفاده میشود. در واقع از لنز واید برای مکان هایی استفاده میشود که امکان عقب رفتن عکاس در آنجا وجود ندارد و یا اینکه امکان جا به جایی سوژه وجود ندارد تا در کادر مناسب قرار بگیرد. پس در این مواقع است که کاربرد لنزهای واید (wide) به چشم می اید. با استفاده از لنزهای واید میتوانید فضای بیشتری را داخل عکس های خود جای دهید.

لنزهای واید وسعت دیدی بیشتر از وسعت دید چشم انسان در اختیار کاربران قرار میدهد در واقع بیشتر از یک لنز معمولی که دارای بین 40 تا 50 میلیمتر در یک دوربین Full Frame است. در واقع میتوانیم بگوییم که هر لنزی با فاصله کانونی کمتر از 35 میلی متر، به عنوان یک لنز واید محسوب می‌شود. یعنی کمتر از فاصله کانونی، میدان دید وسیع تر و در نتیجه یک دید واید. همچنین هر لنز با فاصله کانونی کمتر از 24 میلیمتر نیز، یک لنز فوق العاده در دسته لنز های واید قرار میگیرد. البته اصل لنز های واید که در واقع سوپر واید (Super wide) یا فیش آی (Fish eye) نام دارند، از فاصله کانونی 16 میلیمتر به پایین شروع میشوند.

همانطور که در بالا اشاره شد، اصلی ترین دلیل انتخاب لنزهای واید توسط عکاسان و به ویژه عکاسان منظره و محیط های گسترده، میدان دید وسیع آن هاست. لنز های زاویه دار نیز تاثیر چشمگیری بر میدان دید دارند. اشیاء نزدیک به دوربین بسیار بزرگتر از اشیاء دورتر به نظر می‌رسند. این تصاویر کاملا با آنچه که ما با چشمانمان می‌بینیم متفاوت است. با این لنز ها، عمق میدان بسیار زیاد و فاصله کانونی کوتاه است. فاصله کانونی کوتاه بدان معنا است که میتوانید دوربین خود را تا اندازه زیادی به سوژه مورد نظر نزدیک کنید. همچنین این فاصله کانونی با فوکوس بسیار مناسب میتواند کوه های دور دست را به تصویر بکشد. اما از سوی دیگر بسیار دشوار است عمق کم میدان را با یک لنز واید بدست آورید، حتی در دیافراگم گسترده.

اگر شما قصد عکاسی در مکان های کوچک و بسته مثل یک اتاق یا یک رستوران و مانند این ها را دارید، باید به شما بگوییم که تنها یک لنز واید میتواند کار شما  را بسیار راحت و با کیفیت انجام دهد. با استفاده از لنز واید دیگر نیازی به عقب نشینی زیاد ندارید و با چند متر فاصله میتوانید تمام آنچیزی که با یک لنز نرمال باید در ده متر عقب تر داشته باشید را به شما نشان میدهد و به شما میگوییم که با خیال راحت به کار خود بپردازید چرا که لنز کار خودش را خوب انجام میدهد. البته فاصله کانونی مهم است. البته لازم به ذکر است که این لنز ها در همه جا به کار نمی ایند و دارای عیب هایی نیز میباشند. عیب بزرگ لنز واید این است که چکونه چشم اندار را تغییر میدهد و اعوجاج را به چشم می آورد !!! عکس های پرتره گرفته شده با لنز واید به نظر میرسد که اغلب دارای کیفیت سورئال باشند و مثلا بینی را بزرگ تر و غیر عادی نشان دهند. همین موضوع باعث میشود تا لنز های واید همیشه و برای انواع عکاسی مناسب نباشند.

لنز های مهرانی کم
بهترین لنز های واید جهان

ارسال دیدگاه