نکات عکاسی دیجیتال (مفاهیم پایه)

نکات عکاسی دیجیتال

این که آیا شما یک مبتدی و یا یک حرفه ای با تجربه هستید در این قسمت آنچنان مهم نیست، چرا که در اینجا میخواهیم با چندی از نکات عکاسی دیجیتال کلی آشنا شویم تا بتوانیم پایه های عکاسی خود را تقویت کنیم.

 

1_از قانون سوم برای نکات عکاسی دیجیتال استفاده کنید !!!

نکات عکاسی دیجیتال

این قانون به شما کمک می کند تا با استفاده از یکی از موثر ترین قوانین ترکیب، تصاویر چشمگیر و جذابی شکار کنید.

اگر میخواهید عکس هایی بگیرید که همه را شگفت زده کند، باید از عنصر مهم و کلیدی Rule of Thirds یا همان قانون سوم استفاده کنید.

برای استفاده از قانون سوم، تصور کنید چهار خط، دو دروازه به صورت افقی در تصویر و دو خط عمودی 9 مربع ایجاد کرده اند. بعضی از تصاویر با نقطه کانونی در میدان مرکزی بهتر می شوند، اما قرار دادن سوژه خارج از مرکز در یکی از نقاط متقاطع خطوط تخیلی اغلب یک عکس زیبایی ایجاد می کند.

هنگامی که یک عکس با استفاده از حاکمیت سوم تشکیل می شود، چشم ها قاب را سرگردان می کنند. یک تصویر که با استفاده از حاکمیت سوم ساخته شده است معمولا برای چشم لذت بخش است.


 

 

2_از لرزش دوربین اجتناب کنید !!!

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

لرزش یا تار شدن دوربین چیزی است که می تواند عکاسی را از بین ببرد و در اینجا راه هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد. جلوگیری از این ضعف یکی از مهم ترین نکات عکاسی دیجیتال میباشد.

اول، شما باید یاد بگیرید که چگونه دوربین خود را به درستی نگه دارید. از هر دو دست استفاده کنید، یکی در اطراف بدن و یک در اطراف لنز و با نگه داشتن دوربین نزدیک به بدن خود، حس اطمینان بیشتری میگیرید.

همچنین برای عکسبرداری دستی، اطمینان حاصل کنید که شما از یک سرعت شاتر استفاده می کنید که برای فاصله کانونی لنز مناسب است. اگر سرعت شاتر بسیار کم است، هر حرکت ناخواسته از دوربین باعث می شود که کل عکس شما تار شود.

قاعده شستشو این است که با سرعت شاتر که کمتر از فاصله کانونی شما است، شلیک کنید تا این مشکل کم شود.
1/طول کانونی (میلی متر) = حداقل سرعت شاتر (ثانیه)

بنابراین، به عنوان مثال، اگر شما از یک لنز 100 میلی متری استفاده می کنید، سرعت شاتر شما نباید کمتر از 1/100 ثانیه باشد.

هر زمان که امکان پذیر باشد، از یک سه پایه یا مونوپاد استفاده کنید.

آیا شما با هر اصطلاحی اشتباه گرفته اید؟ آیا می خواهید به راحتی دوربین خود را کنترل کنید و در نهایت از سردرگمی در مورد فاصله کانونی، دیافراگم، سرعت شاتر و سایر تنظیمات خلاص شوید؟

اگر چنین است، تمرین بیشتر توصیه می شود البته فراگیری مهارت های فوق العاده اساسی دوربین. این ساده ترین و سریع ترین روش برای یادگیری نحوه گرفتن عکس های عالی در هنگام یادگیری تمام اصول دوربین شماست؛ یعنی تمرین تمرین تمرین !!!!


 

3_یادگیری استفاده از مثلث نوردهی

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

اگر به دنبال بهترین کیفیت برای عکس های خود هستید؛ بی شک باید نکات عکاسی دیجیتال پایه و مفهومی را در نظر داشته باشید مانند؛ سرعت شاتر (Shutter Speed)، دیافراگم (Aperture)، محدوده حساسیت (ISO)

شما همچنین باید روابط بین این سه کنترل را درک کنید. هنگامی که یکی از آنها را تنظیم می کنید، معمولا باید حداقل یکی از دیگران را در نظر بگیرید تا نتایج مورد نظر را دریافت کنید.

با استفاده از حالت خودکار، این کنترل ها به صورت اتوماتیک تغییر می کنند، اما شما تغییری را در عکس های خود نمی بینید، به نحوی که آنها را می خواستید، و اغلب نا امید کننده است.

ایده بهتر این است که یاد بگیریم که چگونه از حالت اولویت Aperture یا اولویت شاتر استفاده کنیم و در نهایت در حالت دستی شلیک کنیم. به راحتی میتوانید یاد بگیرید چگونه این کار را انجام دهید.


 

4_از یک فیلتر Polarizing استفاده کنید !!!

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

اگر شما فقط می توانید یک فیلتر برای لنز خود را خریداری کنید، آن را درست انتخاب کنید. یکی از مهم ترین نکات عکاسی دیجیتال انتخاب ابزار مناسب است.

نوع توصیه شده پلاریزاسیون دایره ای است زیرا این اجازه می دهد تا دوربین شما از TTL (از طریق لنز) اندازه گیری مانند نوردهی خودکار استفاده کند.

این فیلتر باعث کاهش بازتاب هایی از آب و همچنین فلز و شیشه می شود. آن را بهبود می بخشد رنگ آسمان و شاخ و برگ و کمک خواهد کرد که عکس های خود را عامل WOW. این همه آن را در حالی که محافظت از لنز خود را انجام دهد. هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نمی توانید آن را برای تمام عکاسی خود ترک کنید.

در این قسمت میتوانید نکات کلیدی و تخصصی در مورد فیلتر ها مطالعه کنید.


 

5_ایجاد حس عمق

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

یکی دیگر از نکات عکاسی دیجیتال که بسیار مهم و کلیدی محسوب میشود، ایجاد حس عمق است.

به عبارت دیگر، هنگام عکاسی از منظره ها، ایجاد حس عمق کمک می کند، به بیان دیگر تا بیننده احساس کند که  در آنجا منظره قرار دارد.

از یک لنز زاویه دید برای یک نمای پانوراما و یک دیافراگم کوچک از f / 16 یا کوچکتر برای حفظ پیش زمینه و پس زمینه تیز استفاده کنید. قرار دادن یک شی یا فرد در پیش زمینه کمک می کند تا احساس مقیاس و تاکید بر فاصله دور است.

در صورت امکان از سه پایه استفاده کنید، به عنوان یک دیافراگم کوچک معمولا نیاز به سرعت شاتر کندتر است.


 

6_استفاده از پس زمینه ساده

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

روش های ساده عکاسی و پرهیز از شلوغ کاری های بی فایده یکی از نکات عکاسی دیجیتال است که معمولا به آن توجه کمی میشود.

در صورت امکان، یک پس زمینه ساده را انتخاب کنید – به عبارت دیگر، رنگ های خنثی و الگوهای ساده. شما می خواهید چشم را به نقطه کانونی تصویر بجای پچ رنگ یا یک ساختمان عجیب و غریب در پس زمینه کشیده شود. این به ویژه در یک شات که در آن مدل در مرکز قرار دارد حیاتی است.

رویکرد ساده معمولا در عکاسی دیجیتال بهترین است، و شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی باید در تصویربرداری باشد، در حالی که از چیزی که حواس پرتی است را شامل نمی شود.


 

 

7_در داخل از فلش استفاده نکنید !!!

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

فلش می تواند خشن و غیر طبیعی باشد به ویژه برای پرتره هایی که در داخل گرفته میشوند. بنابراین، راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید یک تصویر را در داخل خانه بدون استفاده از فلش انجام دهید.

اولین راه استفاده از تنظیمات ISO است – معمولا ISO 800 تا 1600 تفاوت بزرگی برای سرعت شاتر ایجاد میکند که با استفاده از وسیع ترین دیافراگم امکان پذیر است – به این ترتیب نور بیشتری به سنسور میرسد، و پس زمینه دلخواه زیبا خواهید داشت. با استفاده از یک سه پایه یا یک لنز IS (ثبات تصویر) همچنین یک راه عالی برای جلوگیری از تاری است.

اگر شما حتما باید از فلاش استفاده کنید، میتوانید جهت فلش را به سمت بالا و سقف تنظیم کنید تا از برخورد نور مستقیم به سوژه پرهیز شود.


 

8_ISO درست را انتخاب کنید

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

تنظیم ISO تعیین می کند که حساسیت دوربین شما به نور به چه میزان باشد و همچنین اینکه چگونه دانه ای از تصویر شما را خوب می کند.

ISO ما را انتخاب می کند به وضعیت بستگی دارد – زمانی که تاریک است ما نیاز به فشار دادن ISO به یک شماره بالاتر، می گویند هر چیزی از 4003200، به عنوان این دوربین را حساسیت بیشتری نسبت به نور، و سپس ما می توانیم از تار شدن جلوگیری کنیم.

در روزهای آفتابی ما می توانیم ISO 100 یا تنظیمات خودکار را انتخاب کنیم زیرا ما نور بیشتری برای کار با آن داریم.


 

9_به ایجاد حرکت حرکت کنید !!!

 

نکات عکاسی دیجیتال

 

اگر می خواهید یک سوژه را در حال حرکت شکار کنید، از تکنیک Panning استفاده کنید. برای انجام این کار، سرعت شاتر را حدود دو مرحله پایین تر از حد ماکسیمم انتخاب کنید – بنابراین برای 1/250، ما 1/60 را انتخاب می کنیم. دوربین خود را بر روی سوژه مورد نظر نگه دارید و انگشت خود را در نیمه راه پایین روی شاتر نگه دارید تا فوکوس را قفل کنید و هنگام آماده شدن، عکس بگیرید، به یاد داشته باشید که آنها را به حرکت در می آورد.

برای جلوگیری از لرزش دوربین و ایجاد خطوط حرکتی واضح، از یک سه پایه یا مونوپاد استفاده کنید.


 

10_آزمایش سرعت شاتر

 

نکات عکاسی دیجیتال

نکات عکاسی دیجیتال

 

نگران نباشید با سرعت شاتر بازی کنید تا جلوه های جالبی ایجاد کنید. این نیز میتواند یکی دیگر نکات عکاسی دیجیتال باشد که بسیار جذاب به نظر میرسد.

هنگام گرفتن عکس از شب، از سه پایه استفاده کنید و با سرعت شاتر تنظیم شده در 4 ثانیه، عکسبرداری کنید. شما خواهید دید که جنبش جسم همراه با برخی از مسیرهای نور گرفته شده است.

اگر شما یک سرعت شاتر سریع 1/25 ثانیه را انتخاب کنید، مسیرهای مسیر طولانی یا روشن نیستند؛ در عوض، شما عمل را متوقف کنید.

سعی کنید ترکیبات دیگر را با حرکت دادن اشیاء یا پس زمینه مانند امواج در ساحل، جمعیت قدم زدن، اتومبیل های مسافرتی، با سرعت شاتر مختلف برای ضبط حرکت تار و یا عکس های فوری که هر لحظه را به شدت فشرده می کنند، تیرباران کنید.

هر زمان که از سرعت شاتر آهسته برای تار شدن حرکت استفاده می کنید، دوربین را برای از بین بردن لرزش دوربین تثبیت می کند. ما توصیه می کنیم AmazonBasics 60 اینچ قابل حمل Tripod به عنوان یک گزینه عالی برای ورود به عکس با سرعت شاتر آهسته است.


 

منبع : www.exposureguide.com

ارسال دیدگاه