دوربین های Lytro و تکنولوژی Light Field !!!

لایترو Lytro نام یک برند تجاری دوربین است که از سال 2006 فعالیت خود را در زمینه ساخت و طراحی دوربین آغاز نمود. لایترو بعد از چند سال تحقیقات در سال 2010 اولین دوربین خود را وارد بازار کرد. گرچه ایده ی کاری آن ها بسیار جذاب بود، اما آن ها نتوانستند نظر عکاسان حرفه ای و حتی آماتور را به خود جلب کنند. یکی از دلایل عدم استقبال از این محصول، بدنه و طراحی دور از سلیقه این محصول بود که به شدت ذوق هنری کاربران و عکاسان را کور کرد. بدنه ای مکعب مستطیل که به هیچ وجه برای عکاسان خوشایند نبود.

تصویر مرتبط

اما در این دوربین راز قدرتی نهفته بود که هیچ دوربینی تا آن روز قادر به انجام آن نبود. در این دوربین کاربر میتوانست بعد از گرفتن عکس و ذخیره، بر روی هر قسمت از تصویر که بخواهد تغییر فوکوس انجام دهد. در واقع Lytro تولید کننده دوربین هایی با تکنولوژی جدید است که امکان فوکوس بر روی هر قسمت از عکس را بعد از گرفتن عکس و ذخیر عکس مهیا میکند !!! این دوربین ها با تکنولوژی جدید که ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار هوشمند میباشد این امر را میسر میسازد. سخت افزار این دوربین علاوه بر ذخیره تصاویر به صورت سه بعدی از یک شات، میتواند اطلاعات مربوط به عمق صحنه برای فوکوس روی نقاط مختلف تصویر را برای کاربر در دسترس قرار دهد. به همین صورت و به تدریج و به واسطه تلاش های این تولید کننده خلاق، نوع جدید از عکاسی به نام لایت-فیلد (Light-Field) وارد دنیای عکاسی شد.

نتیجه تصویری برای lytro چیست؟

دوربین جدید Lytro اولین بار به همراه لنز Lytro Illum ارائه شد. این لنز از مکانیزم منحصر به فردی بهره میبرد که این لنز را به یک لنز جمو جور و با کیفیت تبدیل کرده است. Lytro به دلیل استفاده از یک سیستم ورودی نور پیشرفته، از تعداد شیشه های لنز خود کاسته و همین امر باعث شده تا وزن و اندازه این لنز نسبت به لنز های دوربین های DSLR کاهش پیدا کند.
برای درک بهتر این مطلب میتوان لنز 200-70 mm کانن را مثال زد که از 22 قطعه شیشه  و در مقابل لنز 250-30 mm ایلوم (Illum) با دیافراگم f/2 تنها از 13 قطعه شیشه ساخته شده است و تمام این مزیت ها به همان سیستم انتقال نور پیشرفته این مدل جدید مربوط میشود. Lytro دارای یک سنسور 40 مگاری (Megaray) است که قدرت جذب 40 میلیون اشعه نور را به این دوربین میدهد. برای درک بهتر این عدد باید گفته شود که نسخه اول این مدل تنها قادر به ذخیره 11 مگاری بود !!!
اما مهمترین خصوصیت این دوربین ها ثبت تصاویری فعال است. چرا که تکنولوژی پیشرفته این دوربین ها به شما اجازه میدهد تا پس از ثبت تصاویر دلخواه از مناظر و سوژه های مختلف، تغییراتی عمیق و کاربردی در عکس های خود اعمال کنید. شما میتوانید نقطه فوکوس، زاویه فوکوس، پرسپکتیو و عمق میدان را به شکلی جادویی و جذاب بر روی اشیای مختلف تصویر خود جابجا کنید. به همین خاطر شما میتوانید به راحتی و با سرعت بیشتر از سوژه ی مورد نظر خود عکس بگیرید، بدون آن که بخواهید بر روی نقطه خاصی از عکس برای فوکوس تمرکز کنید و زمان را از دست بدهید.
Lytro برای پردازش های سنگین این دوربین نیز راهکار خوبی در نظر گرفته است و از یک پردازنده قدرتمند به نام Snapdragon 801 که بیشتر در صنعت موبایل اسم آن را شنیده ایم استفاده کرده است زیرا اهمیت اصلی تولید این دوربین ها تغییر وابستگی های پایه عکاسی از اجزای فیزیکی دوربین مانند لنز، به نرم افزار های پردازشی میباشد.

تصویر مرتبط

لایترو (Lytro) مجهز به یک صفحه نمایش لمسی 4 اینچی است که به شما کمک میکند تا با سهولت بیشتری بعد از ثبت تصاویر نقطه فوکوس خود را تغییر دهید یا از امکانات دیگر این دوربین به راحتی استفاده کنید. یکی دیگر از نکات مثبت در این دوربین که محبوبیت بیشتری در کاربران آماتور دارد، رابط کاربری و استفاده از محیط نرم افزاری ساده ای است که بسیار شبیه به محیط گوشی های هوشمند میباشد. کاربرانی که به تازگی میخواهند با عکاسی آشنا شوند اگر از DSLR ها استفاده کنند بسیار گیج میشوند و از بسیاری امکانات این دوربین غافل میمانند. اما رابط کاربری آسان لاترو برای تازه کاران و حتی حرفه ای ها بسیار جذاب و دوست داشتنی است. منوی آسان Lytro Illum به راحتی اجازه تغییر سرعت شاتر، حساسیت ISO، حالت های مختلف تصویر برداری و … را به کاربر خود میدهد. لازم به ذکر است که سرعت شاتر در این مدل 1/4000 ثانیه میباشد که امکان عکاسی از صحنه های پر تحرک مانند؛ عکاسی ورزشی و طبیعت را به شما میدهد.

ارسال دیدگاه