فیلتر لنز برای انواع دوربین با کارایی های مختلف

یکی از لوازم جانبی های کاربردی و مفید برای عکاسی و در واقع برای لنز های حرفه ای و نیمه حرفه ای که بسیار مورد توجه عکاسان قرتر میگیرد، فیلتر لنز است.
در این مقاله قصد داریم شما را با این قطعه مهم و ارزشمند آشنا کنیم و مدل های مختلف آن را به شما معرفی کنیم.

با وبلاگ مهرانی کم همراه باشید…

منبع از سایت www.adorama.com

 


آشنایی با فیلتر لنز ها (مقدمه)

 

 

به عنوان یک عکاس جوان و مشتاق و حتی یک عکاس حرفه ای باید بدانید که این قطعه کوچیک شیشه ای بنا به بسیاری از دلایل برای لنز دوربین ها میتوانند استفاده شوند. اما شایع ترین آنها برای مدیریت شرایط نوردهی پیچیده در هنگام عکسبرداری و حفاظت از عدسی لنز در مقابل گرد و خاک و خط و خش است.

فیلترها به کاهش چشمک زن و انعکاس در عکس نیز کمک می کنند، رنگ ها را افزایش می دهند و نور بیشتری را به لنز می رسانند. هر فیلتر لنز به هدف خاصی طراحی شده و عمل می کند، زیرا هر یک برای ایجاد یک اثر خاص ساخته شده است که می تواند تصویر نهایی را بهبود بخشد.

 


فیلتر لنز دوربین چرا و چگونه در عکاسی استفاده می شود ؟

 

آنها از لنز شما محافظت می کنند

انواع مقرون به صرفه ترین فیلترهای لنز، آنهایی هستند که واضح هستند و به سادگی برای حفاظت از لنز استفاده می شوند. این ها برای محافظت از عنصر لنز جلو در شرایط عکسبرداری عادی عالی هستند، زیرا از یک شیشه روشن تشکیل شده اند که به هیچ وجه روی تصاویر شما تأثیر نمی گذارد. فیلترهای لنز محافظ از بین بردن امکان خراش، تراکم و گرد و غبار بر روی سطح لنز شما هستند.

آنها می توانند رنگ ها را افزایش دهند و یا اصلاح کنند

انواع خاصی از فیلترهای عکاسی وجود دارد که می توانند رنگ در تصاویر شما را تغییر دهند یا تقویت کنند. بعضی از آنها توانایی اصلاح دمای رنگ یک صحنه را دارند، در حالی که دیگران می توانند رنگ و کنتراست را برای یک تصویر پر جنب و جوش افزایش دهند.

آنها به شما کمک می کنند تا دقیق تر باشید

هنگام کار با شرایط ویژه دشوار، فیلترها یک گزینه عالی برای دستیابی دقیق و دقیق تر به کل تصویر شما می باشند. آنها این کار را با مسدود کردن ورودی برای برخی از نور های اضافی که در لنز وارد می شوند (در درجه های مختلف) انجام می دهند. این موارد مخصوصا در هنگام عکسبرداری خارج از منزل در طول روز، مخصوصا هنگام استفاده از سرعت شاتر سریع ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نویز و نور اضافی استفاده نکنند.

آنها میتوانند افکت های خوبی به تصاویر شما اضافه کنند

فیلترهای دوربین می توانند تصاویر خود را به طرق مختلفی بهبود بخشد؛ برای افزایش کنتراست در یک تصویر، ایجاد رنگ های واضح تر، از بین بردن انعکاس نور و انعکاسی که از سطوح آب و شیشه، و غیره اتفاق میفتد، مفید هستند. اما آنها همچنین می توانند مورد استفاده قرار گیرد برای اضافه کردن کمی دلربایی و زیبایی به یک شات غیر قابل لمس و اضافه کردن برخی از جلوه های جالب، مانند ستاره چند نقطه ای در منابع نور و یا لبه های نرم در آسمان شب.


انواع فیلتر برای لنز های مختلف

 

 

1. پیچ در فیلتر

این دسته فیلتر های معمولی میباشند که فیلتر دایره ای نیز نامیده می شوند، این هر فیلتر لنز است که به طور مستقیم نصب شده و بر روی جلوی یک لنز پیچ می شود. فیلترهای مختلف دوربین که تحت این دسته قرار می گیرند، از جمله مواردی که معمولا استفاده می شود مثل پلاریزرها، فیلترهای ND و فیلترهای رنگی هستند. آنها معمولا در قطر یا ضخامت متفاوت هستند، و ضخیم آنهایی که گاهی اوقات می توانند تولید سایه روشن در تصاویر را ایجاد کنند.

2. قطره در فیلتر های قطره ای (ِDrop-in Filters)

فیلترهای قطره در درجه اول برای لنزهای تله فتوولتائیک استفاده می شوند، زیرا اغلب عناصر جلو بزرگتری دارند و همیشه نمی توانند با یک فیلتر پیچشی استاندارد استفاده شوند. همانطور که از نام آن مشخص است، یک فیلتر قطره در یک محفظه کوچک و تخصصی در نزدیکی قسمت عقب لنز نصب میشود.

 

3. فیلتر های میدانی

این فیلترها معمولا با یک نگه دارنده فیلتر لنز استفاده می شود که به جلوی لنز متصل است. برای اینکه قادر به استفاده از یک یا چند فیلتر از ابعاد مختلف باشید، فقط باید آداپتورهای موجود برای نگه دارنده فیلتر لنز خود را خریداری کنید. این نوع فیلتر برای عکاسی منظره و چشم انداز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

4. فیلتر های مستطیلی

یکی دیگر از گزینه های محبوب برای عکاسان چشم انداز فیلتر های مستطیلی است که همچنین با یک نگه دارنده فیلتر بر روری لنز نصب می شوند. با استفاده از یک فیلتر مستطیلی، عکاس می تواند فضای بیشتری برای حرکت در اطراف موضوع بدون خطر لکه های ناهموار داشته باشد. محبوب ترین اندازه آن 4 × 6 است، اما فیلترهای کوچکتر و بزرگتر نیز موجود است.

 

 


هفت نوع فیلتر لنز برای دوربین های مختلف

 

 

فیلترها نسبتا ارزان هستند به طوری که به راحتی میتوان برای دوربین خود یک فیلتر مناسب تهیه کرد. اما اگر شما نمی دانید کدام فیلتر مناسب برای خرید و نیازهای خود و یا چگونه شما می توانید آنها را برای بهبود عکس های خود استفاده کنید، شما ممکن است در نهایت پول خود را هدر بدهید.

در راهنمای راهنمای فیلتر لنز، ما انواع فیلترهای دوربین و جلوه های مرتبط با آن را برای توضیح اینکه کدام یک از شما نیاز دارید توضیح می دهیم.

فیلتر UV و اشعه ماوراء بنفش

 

فیلترهای حفاظتی UV و اشعه ماورا بنفش اغلب برای محافظت از عناصر جلوی یک لنز در برابر رطوبت، خاک و خراش استفاده می شود، که این امر برای عکسبرداری در محیط های مرطوب، گرد و خاک یا گلدان ایده آل میباشد. در گذشته، فیلترهای UV نیز برای جلوگیری از ایجاد نور و اشباع UV در فیلم های عکاسی قدیمی استفاده میشد که معمولا به اشعه های UV بیشتر حساس بودند.

از سوی دیگر، فیلترهای اشعه ماوراء بنفش هر یک از بهترین دوستداران عکاس هنگام عکسبرداری در یک آسمان آبی روشن است. آنها می توانند رنگ های آبی بیش از حد را که اغلب در عکس های خارج از منزل ظاهر می شوند، کاهش دهند. آنها همچنین می توانند رنگ پوست را از بازتاب رنگی از اشیائی که در اطراف موضوع قرار دارند آزاد کنند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که با استفاده از یک فیلتر شفاف به عنوان حفاظت از لنز شما، کیفیت تصویر عکس های شما ممکن است به خطر افتاده باشد، زیرا می تواند عوارض بد را برای لنز افزایش دهد که تمایل به اضافه کردن رنگ های شدید و کاهش کنتراست تصویر دارند.

مناسب برای: انواع عکاسی

فیلتر پلاریزه یا فیلتر قطبی

 

فیلترهای پلاریزه، تقریبا شبیه عینک آفتابی هستند و با اشباع رنگ های محیطی و کاهش بازتاب، عمق تصویر را اضافه می کنند. این فیلترها دارای سوئیچ چرخشی است که آسان به لنز وصل می شود. هنگامی که یک فیلتر پلاریزه بر روی لنز شما نصب شده است و موضوع در حال حاضر قاب شده است، شما می توانید به آرامی فیلتر را در حالی که تماشای چگونه تصویر در منظره یاب دوربین خود و یا نمایش زنده تغییر می کند.

پلاریزرها برای عکسبرداری از منظره ها مناسب هستند. آنها آسمان را تیره می کنند و رنگ ها را پاپ می کنند و همچنین از بین بردن انعکاس نور و کاهش بازتاب در سطوح شیشه ای و یا آب از دیگر ویژگی های این فیلتر ها میباشند.

 

هنگام عکاسی از مناظر، جلوگیری از حرکت های اضافیه سوژه متحرک از روبرو دوربین خود را دلیل نا همواری در مناطق تیره و روشن آسمان میتواند کنترل کند. همچنین، شما باید مراقب باشید هنگام استفاده از این فیلتر را با یک لنز Ultra Wide-Angle، به عنوان آن می تواند باعث رنگ آبی آسمان به نگاه ناهموار در عکس های شما باشد.

مناسب برای: انواع عکاسی

فیلترهای ND یا تراکم خنثی (Neutral Density)

 

فیلترهای خنثی (ND)، ورقهای عینک تیره هستند که میزان نور را که به لنز شما وارد می شود و به سنسور می رسد، کاهش می دهد، اما بدون تاثیر بر روی رنگ تصویر حاصل می شود. این شامل نور خورشید و نور قدرتمند از فلاش استودیویی است.

فیلتر ND به هیچ وجه نیازی به تنظیم ندارد و هنوز هم می توانید از سیستم اندازه گیری و تمرکز دوربین و لنز خود حتی با استفاده از این فیلتر متصل به لنز خود استفاده کنید. در کل استفاده ازین فیلتر ها مساوی است با؛ کارایی بالا استفاده راحت.

 

با کاهش شدت نور ورودی، این فیلتر به شما اجازه می دهد تا با سرعت شاتر کندتر بدون عکس برداری بیش از حد به راحتی عکس بگیرید. در این صورت، اگر شما قصد عکس گرفتن از یک موضوع متحرک مانند جریان آب را دارید، مطمئن شوید که از سه پایه برای تاری دید حرکتی بیشتر استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز با هم هماهنگ است.

مناسب برای:

عکاسی منظره
عکاسی فلش
عکاسی خیابانی
عکاسی در حال حرکت بدن از آب مانند رودخانه ها و سقوط


فیلتر های ND پر کاربرد

 

فیلترهای تراکم خنثی شده (همچنین به عنوان فیلترهای ND Grad یا GND شناخته می شوند) انتقال عمودی بین تاریکی و روشن را برای تعادل قرار گرفتن در معرض بین آسمان آفتابی و پیش زمینه تیره تر خود قرار می دهند. آنها در تاریکی متفاوت هستند و در “توقف” اندازه گیری می شوند – تعداد توقف های نور تعیین می کند که چقدر آن بخشی از صحنه ای که می خواهید ضبط کنید تیره تر می شود.

 

 

فیلترهای GND به طور کلی در سه نوع رایج قرار دارند: لبه های نرم، لبه های سخت و معکوس.

  • GND Filter – یک نیمه خنثی خاکستری است که شدت روشنایی در مرکز عکس را خنثی میکند. این عمدتا برای تضمین صحنه با کنتراست بالا مانند افقی مسطح با آسمان های درخشان و پیش زمینه تیره برای ایجاد یک تصویر به طور مساوی نمایش داده می شود.
  • فیلتر GND معکوس – فیلتر ویژه ای که عکاسان چشم انداز برای شلیک ساحل و غروب خورشید زیبا استفاده می کنند زمانی که خورشید بسیار نزدیک به افق است. بر خلاف فیلترهای معمولی GND که انتقال از تاریکی به نور در وسط، این نوع از تاریکی (برای آسمان) تا تاریک (برای خورشید) در نیمه بالا و سپس در نیمه پایین (برای پیش زمینه) روشن می شود.
  • فیلتر نرم افزاری Edge GND – معمولا برای گرادیان نرم و صاف آن بین مناطق تاریک و روشن تر، بهتر است از این فیلتر استفاده شود اگر افق کاملا مستطیلی یا مسطح نباشد. شما همچنین می توانید این را انتخاب کنید اگر فیلتر سخت لبه تمایل به ایجاد خط مرزی قابل توجه برای صحنه انتخاب شده شما.

مناسب برای:

عکاسی منظره و تیراندازی در طول ساعت طلایی ( پس از طلوع خورشید و قبل از غروب خورشید)


فیلتر تصحیح رنگ

 

 

فیلتر اصلاح رنگ، همچنین به عنوان خنک کننده و گرم شدن، تبدیل رنگ، و یا فیلتر جبران کننده رنگ شناخته شده است، برای اصلاح و / یا افزایش رنگ صحنه خود استفاده می شود. فیلترهای گرم و خنک برای اصلاح نورپردازی در محیط های بزرگ و ایجاد صحنه های خشن و خشن تر هستند، در حالی که دیگر فیلترهای رنگی برای گرفتن برخی از رنگ ها در یک صحنه عالی هستند.

 

 

برای کسانی که بهتر است تصحیح رنگ را در تولید و پس از شات زدن انجام دهند، این کار باعث می شود تصاویر شما زیبا تر، دقیق تر و واقع بینانه تر شوند.

مناسب برای: انواع عکاسی


 فیلتر های کلوزآپ Close-Up Filters

 

فیلترهای کلوزآپ (همچنین به عنوان فیلترهای ماکرو یا دیوپترها شناخته می شوند) برای فعال کردن عکاسی ماکرو بدون نیاز به استفاده از یک لنز اختصاصی ماکرو استفاده می شوند. بسیاری از عکاسان با خرید این فیلتر شیشه ای کوچک و نسبتا ارزان در سرمایه بر روی لنز های گران قیمت ماکرو جلو گیری میکنند. مخصوصا زمانی که لزوما نیازی به گرفتن عکس های خیلی نزدیک نیستند.

 

 

اما باید بدانید که این فیلترهای لنز قادر به جایگزینی قدرت بزرگنمایی لنزهای واقعی ماکرو نیستند. فیلترهای نزدیک به درستی مانند خواندن یا بزرگنمایی کردن عینک هایی هستند که به لنزهای معمولی کمک می کنند تا بیشتر در مورد افراد تمرکز کنند.

مناسب برای: عکاسی ماکرو و عکاسی روز مره


فیلتر لنز با افکت های ویژه

 

 

فیلترهای جلوه ویژه برای بهبود تصاویر شما اهداف مختلفی دارند. شاید پرطرفدارترین فیلترهای جلوه های ویژه فیلتر STARBURST است که به زحمت اجازه چشمک زدن در تصاویر برجسته و منابع نور مانند چراغ های خیابانی و چراغ های کریسمس را می دهد. شما می توانید از فیلترهایی استفاده کنید که ستاره های دو، چهار، شش یا هشت و ستاره های نور را تولید می کنند. مانند تصویر زیر.

 

 

دیگر فیلترهای جلوه های ویژه شامل فیلترهای مادون قرمز، چند رسانه ای، فیلترهای مرکزی یا فیلترهای پخش و روز برای فیلترهای شبانه است. با این حال، بسیاری از این ها محبوبیت خود را از دست داده اند، زیرا اکنون می توانند در فتوشاپ به راحتی آنها را بازتولید کنند. با این حال، چه چیزی نمی تواند به راحتی تکرار شود، اثرات منحصر به فرد از فیلترهای بوکه در فلاش خارج از فوکوس است.

مناسب برای: انواع عکاسی

ارسال دیدگاه