عکاسی در نور کم و کنتراست بالا برای حیات وحش

آیا اندازه سنسور دوربین اهمیت دارد؟ ارسال نظر

آیا اندازه سنسور دوربین اهمیت دارد؟

آیا واقعاً اندازه سنسور دوربین اهمیت دارد؟ به‌عنوان عکاس، ما هرگز آنقدر گزینه‌های دوربین خوبی نداشتیم که تصاویر شگفت‌انگیزی را ثبت کنند. امروزه دوربین‌های بسیار توانمندی وجود دارند، از سنسور دوربینهای Micro Four Thirds گرفته تا APS-C، تمام-فریم تا سنسورهای بزرگ با فرمت متوسط.

در همین ابتدای داستان بگذارید هم کلام شویم، سنسور دوربین بزرگ‌تر پرونده تصویر بهتری به شما می‌دهد، اما مانند اکثر مسائل زندگی، همه‌چیز با هم نمی‌شود. حقیقت این است که با هر افزایش اندازه سنسور دوربین، ازنظر سروصدا و دامنه دینامیکی افت عملکرد دارید. در نتیجه، همه ما برای داشتن بهترین کیفیت تصویر باید از دوربین‌های دیجیتال 8 × 10 یا حتی بزرگ‌تر استفاده کنیم.

واقعیت، فراتر از اندازه سنسور دوربین است

باوجود گزینه‌های بسیار زیاد و فرمت‌های مختلف در حال حاضر، مهارت اصلی یک هنرمند این است که گزینه‌های خود را سبک‌سنگین کنید و تصمیم بگیرید که کدام ویژگی‌ برای شما مهم‌ترین است. پرتابل بودن، تنوع لنز، کیفیت مطلق تصویر یا قیمت؟ در حدود 10 سال گذشته، فرمت سنسور دوربین Go-to برای بیشتر عکاسان جدی و حرفه‌ای تمام-فریم بوده است، که ازنظر اندازه به فیلم 35 میلی‌متری دوربین‌های قبل از نسل دیجیتال شباهت دارد. در اوایل ظهور دوربین دیجیتال، اکثر ما با دوربین‌های عکاسی کانن یا نیکون کار می‌کردیم که سنسورهای APS-C داشتند، البته آنها محدودیت دامنه دینامیکی و قابلیت بالای ISO داشتند. مانند بسیاری دیگر برای اولین عکس‌برداری، وقتی اولین دوربین تمام-فریمم را گرفتم (یک مورد نیکون D3)، تصاویر فوق‌العاده با ISO بالای آن مرا متحیر کرد، تجربه‌ای که قبل از این نداشتم. در آن زمان، داشتن دوربینی با اندازه سنسور تمام-فریم، به معنی کلمه برگ برنده بود.

عکاسی در نور کم و کنتراست بالا برای حیات وحش

10 سال از آن زمان گذشته و دوربین تمام-فریم هنوز انتخاب اصلی اکثر متخصصان محسوب می‌شود. اما در این سال‌های فوق‌العاده، سازندگان دوربین واقعاً مرزهای دوربین‌های با سنسور دوربین کوچکتر را شکسته‌اند و این امکان را به دوربین‌ها و لنزهای با سبک‌وزن و ارزان‌تر داده‌اند که هرچند کوچک، بتوانند تصاویری فوق‌العاده ثبت کنند. درحالی‌که کانن، نیکون و سونی عمدتاً بر روی سیستم‌های دوربین تمام-فریم پرچم‌دار خود متمرکز شده‌اند و دارای مجموعه‌ای نسبتاً محدود از لنزها هستند که برای سنسورهای کوچک‌تر طراحی‌شده‌اند، شرکت‌هایی مانند Fujifilm، Olympus و Panasonic همه به سمت سنسورهای کوچک‌تر حرکت کرده‌اند و هریک خطوطی برای تولید لنز بزرگ راه‌اندازی کرده‌اند که ویژگی‌هایی معادل سیستم های تمام-فریم بزرگتر دارند.

سوال اصلی اینجاست که با وجود تنوع انتخاب سیستم‌، کدامیک متناسب با نیاز یک عکاس است؟ شاید شما بخواهید دو سیستم مختلف را امتحان کنید، که هریک کاربرد خاص خود را دارند. در واقع بیشتر تصمیمات بسته به عکسی دارند که می‌خواهید ثبت کنید.

مزیت نور کم در کنار بزرگی سنسور دوربین: آیا به آن احتیاج دارید؟

جایی همه‌چیز شروع به مهم شدن می‌کند که در شرایطی کمتر از حد ایده آل عکس‌برداری ‌کنید. دوربین‌های با سنسور بزرگ‌تر در استفاده از ISO بزرگتر برای جبران نور کم سنسورهای کوچک‌تر را از گردونه رقابت کنار می‌زنند. درحالی‌که نقطه شکست ISO در هر دوربین کمی متفاوت است، اگر شما عمدتاً با نور خوب عکس می‌گیرید، این خیلی نیاز به این امکانات ندارید. به‌طورمعمول، عکاس منظره برای چاپ تصاویر بزرگ به تجهیزات خاص نیاز دارد، اما چنین عکاسی اکثر مواقع در حالتی که ISO قفل روی سه پایه قفل است عکاسی می‌کند، پس برای او چه فرقی می کند که در ISO 6400 عکس بگیرد یا یک دوربین دیگر؟ نگران طیف دینامیک وسیع‌تر در کنار کوچکی سنسور دوربین خود هستید؟ دوباره تکرار میکنم، اگر از مناظر روی سه پایه عکس برداری می کنید، احتمالا مناظری با کنتراست بالا برای HDR را ثبت می‌کنید که بازهم نیازی به چنین سنسور دوربینی نخواهید نداشت.

به عنوان مثال برای من هنگام عکاسی از حیات وحش یا موقعیت ورزشی که باید تصاویر با کیفیت بالا داشته باشم، اهمیت ندارد که چقدر نور بد باشد، در آنجا لبه تمام-فریم به من کمک می‌کند.

بهترین گزینه برای شما؛ سنسور دوربین را چه باید کرد؟

با اوصافی که گفته شد چگونه تصمیم می‌گیرید؟ با توجه به اینکه تمام انواع سنسور دوربین بسیار خوب هستند، من قطعا سنسور را به عنوان اولویت شماره یک در تعیین بودجه خرید دوربین قرار نمی‌دهم. این من هستم که تصمیم میگیرم کیفیت عکس به اندازه کافی خوب است و سپس به لنز و دیگر متعلقات کمپانی نگاه می‌کنم. آیا هنگام کار از فلش TTL زیاد استفاده می‌کنید؟ یا هنگام عکاسی از حیات وحش به لنز تله فتو نیاز دارید؟ از این بابت میپرسم که در سیستم های Micro Four Thirds، هم المپوس و هم پاناسونیک کلکسیونی از لنزهای ناب را ارائه می‌دهند. در APS-C، Fujifilm تنها شرکتی است که طیف کاملی از لنزهای سطح حرفه‌ای را با قابلیت پاسخگویی به تقریباً هر نیاز ارائه می‌دهد. بله، سونی و همچنین Canon و Nikon دوربین‌های سنسور APS-C بسیار خوبی را ارائه می‌دهند، اما هیچ‌یک از آنها لنزهایی را برای مطابقت با خطوط لنزهای تمام-فریم شما ندارند. بسته به سبک کار شما، نبود لنز به خصوصی می‌تواند دغدغه برانگیز باشد.

هنگام انتخاب دوربین بعدی خود، این سؤالات را پاسخ دهید: آیا حاضرید هزینه‌های لازم را برای به دست آوردن بهترین کیفیت تصویر در بازار بپردازید، یا به جایی رسیده‌اید که نیازهای کیفی تصویر شما برآورده شود، و تنها به دنبال سهولت استفاده و لذت بردن از عکاسی باشید؟ آیا این دوربین تمام-فریم یا حتی با فرمت متوسط ارزش دردسر اضافی را دارد، یا ترفند کوچکی در عکاسی جوابگو خواهد بود؟ در پایان، همه ما می دانیم بهترین دوربین همانی است که دوست دارید همه جا با خود داشته باشید.

اهمیت سنسور دوربین در لنزهای T* E 16-70mm F4 ZA OSS

 

مهرانی کم، بزرگ ترین مرکز خرید دوربین های دست دوم  در ایران.

Reference:outdoorphotographer

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz

به مهرانی کم خوش آمدید

پاسخگویی سریع در whats app