تشخیص دوربین های سری چهار رقمی از خانواده شش هزار(A6XXX) سخت است، اما آیا دوربین محبوب سونی A6400 هنوز هم خرید خوبی است؟
نکات مثبت و منفی “دوربین عکاسی Sony A6400” در یک نگاه
برای وبلاگ نویسان، ولاگرها و تولیدکنندگان محتوای مستقل، Sony A6400 یک رویا است. کیفیت تصویر ثابت آن بسیار خوب است، ویدیوی 4K آن حتی بهتر است و صفحه نمایش 180 درجه و فوکوس خودکار تشخیص چشم آن برای فیلمبرداری با یک دست عالی است. اما این یک بازار خاص است، و برای عکاسان معمولی عکاسی با تکنولوژی بالا، به دلیل طراحی پنج ساله و کنترلهای خارجی محدودی دارد.
+نکات مثبت:
- صفحه نمایش 180 درجه برای vlogging
- فوکوس خودکار پیچیده اگر عالی باشد
- کیفیت تصویر بسیار خوب
-نکات منفی:
- کنترل های خارجی محدود
- سیستم منوی پایان ناپذیر
- تاریخ صفحه نمایش عقب و EVF
خرید دوربین عکاسی دست دوم با قیمت مناسب و ضمانتنامه کتبی
سونی A6400 که در سال 2019 راه اندازی شد، به عنوان متخصص سابق وبلاگ نویسی به مجموعه همیشه درهم ریخته دوربین های سری A6XXX پیوست. با این حال، در سه سال گذشته کمی تغییر کرده است.
در اصل، سری بدون آینه سونی APS-C اکنون توسط Sony ZV-E10 جدید ملحق شده است. نام مدل سری A6XXX ندارد (احتمالاً به این دلیل که سونی میخواهد آن را از دوربینهای موجود دور کند)، اما در واقع فناوری یکسان است و فقط طراحی خارجی آن متفاوت است.
در جایی که A6400 صرفاً برای vlogging اقتباس شده بود، ZV-E10 از ابتدا برای آن ساخته شده است و این به همراه قیمت آن، آن را به بهترین دوربین vlogging سونی با سنسور APS-C، بالاتر از Sony A6400 تبدیل میکند.
البته، A6400 هنوز هم چیزهای زیادی برای توصیه شدن دارد، مانند بقیه اعضای خانواده. برای با خبر شدن از از این موضوع مطمئن شدن در انتخاب، حتما مقاله مقایسه ششگانه Sony A6000 vs A6100 vs A6300 vs A6400 vs A6500 vs A6600 ما را مطالعه کنید و به خواندن ادامه دهید تا به این پاسخ برسید که، آیا A6400 هنوز برای شما در سال 2022 مناسب است یا خیر…
بررسی مشخصات سختافزاری دوربین SONY A6400
- سنسور: 24.2 مگاپیکسل APS-C CMOS، 23.5 x 15.6 میلی متر
- پردازشگر تصویر: BIONZ X
- نقاط فوکوس خودکار: تشخیص فاز 425 نقطه، فوکوس خودکار کنتراست 425 نقطه، پوشش 84 درصد
- محدوده ایزو: 100 تا 32000 (تقویت 102400)
- حداکثر اندازه تصویر: 6000 x 4000 پیکسل
- مناطق اندازه گیری: 1200
- ویدئو: 3840 x 2160 در 30p، 24p
- منظره یاب: EVF، 2359 هزار نقطه، پوشش 100 درصد، بزرگنمایی 1.07x (0.7 برابر)
- کارت حافظه: 1x Memory Stick Pro Duo/SD/SDHC/SDXC، UHS I
- LCD: صفحه نمایش لمسی 3 اینچی با کج 180 درجه، 921 هزار نقطه
- حداکثر سرعت انفجار: 11 فریم در ثانیه
- قابلیت اتصال: بلوتوث، وای فای، NFC
- اندازه: 120.0 x 66.9 x 59.7 mm (فقط بدنه)
- وزن: 403 گرم (فقط بدنه، با باتری و کارت حافظه)
ویژگی های کلیدی دوربین SONY A6400
سونی به عقب راندن مرزهای عملکرد پردازش و فوکوس خودکار ادامه میدهد و فناوریهای جدید را در دوربینهای حرفهای پرچمدار خود ارائه میکند و سپس آنها را از طریق محدوده به مدلهای مصرفکنندهاش فیلتر میکند. بنابراین در واقع A6400 DNA فوکوس خودکار مدلهای فول فریم A9، A7R III و A7 III را به ارث برده است که دارای 425 تشخیص فاز، 425 نقطه فوکوس خودکار کنتراست و آنچه سونی ادعا میکند سریعترین زمان دریافت AF جهان 0.02 ثانیه است.
این سیستم فوکوس خودکار تقریباً 84 درصد از منطقه تصویر را پوشش می دهد و تا 2-EV حساس است. این دوربین همچنین دارای سیستم افسانهای Eye AF سونی است، هم در حالت تکشات و هم در حالت عکاسی پیاپی، و قرار است در تابستان ۲۰۱۹ پشتیبانی Eye AF برای حیوانات اضافه شود.
به لطف تشخیص اشیا مبتنی بر هوش مصنوعی که رنگ، فاصله سوژه و الگوها را به عنوان اطلاعات فضایی پردازش میکند، نه تنها فوکوس خودکار چشمی واقعی سونی را دریافت میکنید، بلکه ردیابی همزمان اشیا را نیز دریافت میکنید.
سونی به دلیل تخصص خود در زمینه فیلمبرداری نیز مشهور است و در حالی که A6400 مانند چند رقیب خود فیلمبرداری 60/50p 4K را ارائه نمی دهد، از خواندن پیکسل کامل استفاده می کند، داده های 6K “بیش از حد نمونه” را ضبط می کند و سپس آن را به وضوح 3840 x 2160 UHD کاهش می دهد.
سونی ادعا میکند به لطف فناوری فوکوس خودکار ارتقا یافته دوربینش، سرعت و پایداری فوکوس خودکار پیشرفتهای دارد و با HLG (Hybrid Log Gamma) برای پخش HDR در تلویزیونهای سازگار، بهعلاوه حالتهای گامای S-Log2 و S-Log3 سونی – حالت S-Log3 ارائه میشود. گفته می شود که تا 14 EV عرض جغرافیایی (محدوده پویا) را ارائه می دهد.
A6400 می تواند ویدیوهای 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه در فرمت XAVCS با نرخ بیت تا 100 مگابیت بر ثانیه یا فول اچ دی تا 120 فریم در ثانیه با همان نرخ بیت ضبط کند. همچنین خروجی HDMI تمیزی را از طریق درگاه HDMI به ضبط کننده های خارجی ارائه می دهد.
جدا از فوکوس خودکار پیشرفته و ویژگی های ویدیویی قدرتمند 4K، A6400 بسیار معمولی است. این دوربین از یک سنسور 24.2 مگاپیکسلی APS-C Exmor CMOS منطبق با آخرین نسل پردازنده BIONZ X سونی استفاده می کند که تصاویر را به صورت داده های 14 بیتی می گیرد که برای پردازش به 16 بیت تبدیل می شود و سپس به فایل های خام 14 بیتی برمی گردد. سونی میگوید A6400 دارای پیشرفتهایی در کیفیت تصویر و بازتولید رنگ با بهبود کاهش نویز و نمایش بافت است.
در حالت عکاسی پیاپی، A6400 میتواند با شاتر مکانیکی و ردیابی AF/AE سرعت 11 فریم در ثانیه را حفظ کند، اگرچه این حالت با منظرهیاب در حالت «پس از نمای» است که برای هماهنگی با سوژههایی که سریع حرکت میکنند بهترین نیست. برای این حالت حالت «نمای زنده» 8 فریم در ثانیه وجود دارد، و همچنین میتوانید در حالت بیصدا با سرعت 8 فریم در ثانیه عکس بگیرید. ظرفیت بافر در 116 JPEG استاندارد و 46 فایل خام فشرده بسیار مناسب است.
بدنه آلیاژ منیزیم در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم است و سونی ادعا می کند که عمر شاتر 200000 شات دارد. کنترلهای خارجی نسبتاً کم هستند، اما میتوان 89 عملکرد را به 8 کلید سفارشی مختلف اختصاص داد. سونی گزینههای جدید My Dial و My Menu را اضافه کرده است و قابلیت استفاده کلی از منو را بهبود بخشیده است، اگرچه هنوز تعداد زیادی صفحهنمایش منو برای چرخش وجود دارد.
بدنه بسیار کوچک است، بنابراین تنها فضایی برای یک کارت حافظه وجود دارد، و کمی تعجب آور است که از نوع UHS-I به جای نوع سریعتر یعنی UHS-II است. A6400 باتری نسبتاً قابل توجهی دارد، با این حال، با طول عمر 360 عکس در هنگام استفاده از منظره یاب و 410 عکس با استفاده از صفحه عقب.
این صفحه نمایش شاید ویژگی خوب این دوربین نباشد، به عبارتی «قاتل» A6400 باشد. 180 درجه کامل ورق میخورد تا بتوانید خود را در حین فیلمبرداری از خود، در حال ارائه به دوربین ببینید. همچنین به لمس حساس است، اگرچه نسبتا کوچک است، بنابراین باید هنگام تنظیم نقطه فوکوس کاملاً دقیق باشید.
ساخت و قابلیت جابجایی دوربین A6400
بسیار جالب است که A6400 را در کنار A6000 با A6000 اصلی که در سال 2014 وارد بازار شده بود مقایسه کنید تا ببینید که تغییرات بسیار کمی داشته است. A6400 به لطف صفحه نمایش 180 درجه ای جدید در پشت، کمی از وسط پر شده است، اما در غیر این صورت، مانند نگاه کردن به همان دوربین است.
این برای A6400 هم خوب و هم بد است. از این جهت خوب است که چیدمان آن برای هرکسی که از A6000، A6300 یا A6500 استفاده میکند، فوراً آشنا میشود، و طراحی منظم، فشرده و واضحی دارد.
چیزی که چندان خوب نیست این است که همه ویژگیهای جدید A6400 از A6000 راه طولانی را پیموده است. به صورت الکترونیکی از طریق منوها، صفحهنمایش، شمارهگیرها و دکمههای عملکرد قابل دسترسی هستند. A6400 دارای یک سیستم فوکوس خودکار فوق العاده پیچیده، عکاسی پیاپی با سرعت بالا و ویژگی های ویدیویی قدرتمند 4K است، اما همه اینها در داخل این بدنه زیبا اما معمولی جای داده شده است.
یک چرخش حالت، یک کلید فرمان بدون علامت و یکی از آن دسته کنترلهای ترکیبی “پد جهتی _ گردشگر چرخشی” در پشت دریافت میکنید که فشار دادن آن زمانی که میخواهید بچرخید کمی آسان است… و تمام. A6400 دارای دکمه ای برای تعویض حالت های AF است، و اگر می خواهید ناحیه AF را تغییر دهید، می توانید این کار را با دکمه Fn در پشت انجام دهید، و دکمه های سفارشی در اینجا، آنجا و همه جا وجود دارد، اما همه اینها بسیار دیجیتال است. چه اتفاقی برای دستگیره ها و صفحه های قدیمی خوب افتاد؟ هنگامی که یک دوربین دارای چنین مجموعه ای از نقاط قوت و قابلیت های کلیدی است، کمی آزاردهنده است که آنها بیشتر در دسترس خارجی نباشند.
اما دوربین های سونی بسیار قابل تنظیم هستند و A6400 به شما امکان می دهد 89 عملکرد مختلف را به 8 کلید سفارشی اختصاص دهید. همچنین میتوانید گزینههای My Dial و My Menu را تنظیم کنید. اگر برایتان مهم نیست که دوربین خود را مطابق با عکسبرداری خود برنامه ریزی کنید، خوب است و ما طرفداران سونی زیادی را می شناسیم که همه این چیزها را دوست دارند. اما اگر کنترلهای خود را بزرگ، واضح و در دسترس دوست دارید، طراحی دیجیتال A6400 میتواند بسیار خستهکننده باشد.
این تنها چیز نیست. این واقعیت که شما فقط یک صفحه نمایش 3 اینچی دارید واقعاً مشکلی نیست، اما اینکه هنوز وضوح 921k-dot A6000 اصلی را دارد کمی تعجب آور است. بدتر از آن، این صفحه نمایش 16:9 است، بنابراین برای فیلمبرداری عالی است اما برای عکاسی با نسبت 3:2 خوب نیست، جایی که شما تصویری کوچکتر از حد معمول با نوارهای سیاه در دو طرف دریافت می کنید.
صفحهنمایش پشتی نهتنها کمی تنگ است، بلکه بهراحتی در نورپردازیهای بیرونی روشن غرق میشود. در این شرایط میتوانید با EVF تعویض کنید، اما با وضوح 2359k نقطهای، حتی این هم بهتر از چیزی نیست که باید باشد.
از طرف دیگر، همه کنترلها قوی، محکم و مثبت به نظر میرسند – اگرچه قبلاً به آن اسپینر پشتی که به راحتی کلیک میشود اشاره کردهایم. بدنه آلیاژ منیزیم از گرد و غبار و رطوبت مهر و موم شده است و داخل آن یک شاتر مکانیکی با عمر شاتر 200000 شات وجود دارد. همچنین هنگامی که شاتر را فشار میدهید، یک ضربه مکانیکی بسیار رضایتبخش دارد.
صفحه نمایش 180 درجه امتیاز بزرگی برای وبلاگ نویسی است، اگرچه A6400 برای هر گونه عکسبرداری دستی طولانی با یک چوب سلفی کمی سنگین است – بهتر است قطعات خود را با یک سه پایه کوچک یا پشتیبانی دیگر به دوربین ببندید. این یک مزیت است که بتوانید خودتان را در حین فیلمبرداری ببینید، اگرچه صفحه نمایش کوچک در A6400 به این معنی است که تشخیص آنچه در حال رخ دادن است، به عنوان مثال، در یک گوشی هوشمند آسان نیست.
کارایی و عملکرد دوربین سونی A6400
A6400 همانطور که مشخصات فوکوس خودکار پیشرفته آن نشان می دهد سریع و پاسخگو است. تشخیص چهره/چشم، چهرههای اطراف قاب را بدون هیچ تأخیری دنبال میکند، و در حالت AF مداوم/عکسبرداری پیوسته، فوکوس خودکار به تغییرات فاصله سوژه عملاً بلافاصله پاسخ میدهد. فوکوس خودکار ردیابی زمان واقعی کمی کندتر به نظر می رسید، اما، زیرا به نظر می رسید سوژه های متحرک سریع را از دست می دهد و برای یافتن دوباره آنها به چند فریم نیاز داشت، اما این تنها زمانی بود که عمداً تحریک شده بود – سوژه های نسبتاً آهسته را به خوبی مدیریت می کرد.
میتوانید بدنه دوربین A6400 را فقط با لنز بزرگنمایی 16-50 میلیمتری سونی جمعوجور بخرید یا برای دریافت آن با زوم 18-135 میلیمتری نسبتاً جدید سونی، بیشتر بپردازید. این به طور طبیعی حجیمتر از 16 تا 50 میلیمتر است، اما از نظر اپتیکی بسیار بهتر است – در واقع در محدوده زوم کامل، واضحتر از آنچه در لنزهایی با دامنه زوم اینقدر طولانی استفاده میکنیم، دیده میشود. همچنین برای استفاده مرتب، بدون دردسر و روان است.
با این حال، اصلاحات دیجیتالی زیادی با این لنز 18-135 میلی متری انجام می شود. شما آن را در JPEGها که در دوربین تصحیح میشوند، نخواهید دید، اما اگر فایلهای خام را در برنامهای مشاهده کنید که بهطور خودکار دادههای تصحیح داخلی سونی را اعمال نمیکند، اعوجاج بزرگ بشکهای را در عریض مشاهده خواهید کرد. انتهای زاویه محدوده زوم جایی که گوشه های کادر در واقع به رنگ سیاه بریده می شوند. این به وضوح یک لنز است که هرگز برای استفاده بدون اصلاح طراحی نشده است.
کیفیت تصویر ثابت واقعاً بسیار خوب است. تصاویر شارپ و با جزئیات هستند و نمایش رنگ هم غنی و هم طبیعی به نظر می رسد. سیستم نوردهی در طیف گسترده ای از شرایط نوری و خودکار به طور قابل پیش بینی واکنش نشان می دهد در حالی که تعادل نیز به خوبی کار می کند.
دوربین A6400 همچنین سبکهای عکس متنوعی را برای عکاسهای JPEG ارائه میکند، اگرچه طرفداران سیاه و سفید بهتر است از فایلهای خام عکسبرداری کنند و خودشان آنها را پردازش کنند تا اینکه از نمایش سیاه و سفید داخل دوربین استفاده کنند، و حالت غروب خورشید صحنهای واضح از غروب خورشید را ارائه میدهد. به رنگ زرد/سبز نسبتاً صفراوی، بنابراین خیلی سریع آن را خاموش کردیم.
اگر بهترین کیفیت را از این دوربین میخواهید، بهتر است از فایلهای خام عکاسی کنید، و اینها در Adobe Camera Raw که قبلاً از A6400 پشتیبانی میکند، بسیار خوب ظاهر شدند.
تست های آزمایشگاهی دوربین SONY A6400
وقتی دوربین های رقیب A6400 را پیدا کردیم متوجه شدیم که رقبای مستقیم زیادی ندارد – در واقع ترکیبی از سنسور 24 مگاپیکسلی APS-C، منظره یاب داخلی، ویدیوی 4K و صفحه نمایش 180 درجه بسیار منحصر به فرد است.
بهعنوان رقیب، ما Canon EOS M50 را بهعنوان نزدیکترین بازی انتخاب کردیم، اگرچه ویدیوی برششده 4K آن به خوبی دوربینA6400 نیست، و Fujifilm X-T100 بهعنوان جایگزین ارزانتری که صفحهنمایش 180 درجه نیز دارد، انتخاب کردیم. فیلمبرداری 4K به 15 فریم در ثانیه محدود شده است که تقریباً بی فایده است، بنابراین X-T100 واقعاً یک دوربین فول اچ دی است. ما همچنین آن را در مقابل دوربین ارزانتر Olympus E-PL9 قرار میدهیم که دارای سنسور 16 مگاپیکسلی کوچکتر است و منظره یاب ندارد، اما ویدیوی 4K و صفحهنمایش 180 درجه دارد و در بازار مشابهی عرضه میشود.
وضوح
در آزمایشات آزمایشگاهی ما، سونی A6400 نشان داد که دارای یک مزیت – به معنای واقعی و مجازی – نسبت به Fujifilm X-T100 و Canon EOS M50 است، در حالی که محدودیتهای سنسور 16 مگاپیکسلی Olympus E-PL9 به این معنی است که از سایرین عقب مانده است. مقام چهارم
نسبت سیگنال به نویز
اگرچه این چهارمین مدل 24 مگاپیکسلی از سری A6000 سونی است و دارای آخرین پردازنده BIONZ X است، عملکرد نویز آن بهتر از بقیه نیست – در واقع، در تستهای ما نشان داد که کمی نویزتر از سه دوربین دیگر است، به خصوص. در تنظیمات ISO بالاتر
محدوده دینامیکی
طبق معمول، متوجه شدیم که حسگر Micro Four Thirds Live MOS در Olympus E-PL9 محدوده دینامیکی غیرمعمول خوبی را در محدوده ISO ارائه می دهد. سنسور CMOS (و نه از نوع X-Trans) در X-T100 دوم شد و A6400 و EOS M50 تقریباً در رتبه سوم قرار گرفتند.
نظر نهایی در مورد دوربین سونی A6400
زمانی که سونی A6400 عرضه شد، رقبای مستقیم زیادی برای وبلاگ نویسی نداشت. همه اینها با دوربین هایی مانند Canon EOS M6 Mark II، Fujifilm X-S10، Olympus OM-D E-M5 Mark III و Panasonic Lumix G9 تغییر کرده است، که بسیاری از آنها می توانند دارای زاویه های مختلف باشند نه فقط صفحه نمایش کج، و برخی از آنها دارای تثبیت در بدن
این باعث می شود A6400 کمی ناامید کننده باشد. این یک دوربین کوچک با چند کنترل خارجی است که از A6000 واقعاً از نظر فیزیکی توسعه نیافته است و به شدت به رابط دیجیتال خود متکی است. EVF و صفحهنمایش کوچک عقب با استانداردهای امروزی ضعیف به نظر میرسند.
و در حالی که فوکوس خودکار آن فوقالعاده پیشرفته است و سرعت عکاسی پیاپی خوبی با ظرفیت بافر معقول دارد، A6400 برای عکاسی از ورزشها، حیات وحش و سایر سوژههای اکشن با لنزهای بزرگ شکل اشتباهی دارد.
کیفیت تصویر مطمئناً خوب است، اما همین را می توان برای هر یک از رقبای بدون آینه APS-C آن که بسیاری از آنها هزینه بسیار کمتری دارند، گفت
برای وبلاگ نویسان، ولاگرها و تولیدکنندگان محتوای مستقل، Sony A6400 بسیار خوب است. کیفیت تصویر ثابت آن درجه یک است، ویدیوی 4K آن حتی بهتر است، و صفحه نمایش 180 درجه و فوکوس خودکار تشخیص چشم برای فیلمبرداری با یک دست مفید هستند. حتی با این وجود، ثبت تصویر با تکنولوژی بالا برای طراحی پنج ساله و کنترلهای خارجی محدود آن تسلیت بدی است.