در ژاپن، OM Digital نیکون و فوجی را پشت سر گذاشت تا به سونی و کانن بپیوندند و به عنوان «سه بزرگ» در دوربینهای بدون آینه بپیوندند.
آخرین گزارش پایان سال ژاپن نشان میدهد که OM Digital Solutions – مالک جدید برند Olympus – به سونی و کانن به عنوان «سه بزرگ» در دوربینهای بدون آینه پیوسته است.
سونی سهم جایگاه اول خود را با 32 درصد از بازار (از 27.44 درصد در سال گذشته) افزایش داد، در حالی که Canon به همین ترتیب جایگاه دوم خود را به 28.2 درصد (از 23.78 درصد) رساند. و اولین بار، با سومین سهم بازار دوربین های بدون آینه، OM Digital Solutions با 12.7 درصد بود.
البته در این داستان چیزهای بیشتری از آنچه به چشم می آید وجود دارد. OM Digital بخش تصویربرداری مشکلساز را از Olympus خریداری کرد که در سال گذشته تقریباً دو برابر سهم بازار با 23.37 درصد را در اختیار داشت. بنابراین از این نظر، OM Digital افت بسیار زیادی داشته است.
با این حال، این واقعیت که مالکیت جدید برتری خود را نسبت به غولهایی مانند فوجیفیلم و نیکون حفظ کرده است – علیرغم یک سالی که شاهد آشفتگی انتقال مالکیت، گمانهزنیهای منفی از سوی تجارت و مطبوعات و حداقل عرضه محصولات بودیم – با این وجود یک دستاورد قابل توجه است. سوال این است که آیا روند نزولی امسال ادامه خواهد داشت یا دوربین جدید سیستم OM آینده آغاز عصر جدیدی را رقم خواهد زد؟
کانن هنوز (بیشتر) پادشاه است
بقیه گزارش، از BCN Retail – که دادههای مربوط به نقاط فروش حدود 40 درصد از خردهفروشان ژاپنی، از جمله زنجیرههای دوربین تخصصی را رصد میکند – تصویری عمدتاً غافلگیرکننده را با Canon در بالای درخت ترسیم میکند.
وقتی صحبت از دوربینهای DSLR به میان میآید، کانن با 59.8 درصد از سهم بازار (با 51.91 درصد افزایش)، نیکون با 33.9 درصد (کاهش از 44.78 درصد) در رتبه دوم و Ricoh (تولیدکننده دوربینهای Pentax) در رتبه سوم قرار دارند، اما با 5.8 درصد افزایش (از 3 درصد در سال گذشته).
کانن همچنین در رده دوربینهای لنز ثابت با 34.01 درصد (کاهش از 39.08 درصد)، پس از سونی با 23.1 درصد (کاهش از 19.65 درصد) و فوجی فیلم با 11.6 درصد (کاهش از 11.41 درصد) قرار دارند.
کانن همچنین لنزهای بیشتری را نسبت به هر تولیدکننده دیگری فروخت، اگرچه سهم آن اندکی به 34.01% کاهش یافت (از 39.08%)، سونی سهم خود را به 23.1% (از 19.65%) افزایش داد و فوجی فیلم نیز با افزایش اندکی در 11.6 رسید. درصد (از 11.41 درصد).
با این حال، وقتی صحبت از دوربینهای فیلمبرداری به میان میآید، کانن در جایی دیده نمیشود. این بخش توسط مشت آهنین پاناسونیک اداره می شود که سهم بزرگ خود را از سال قبل (32.17 درصد) به 43.6 درصد افزایش داده است و جایگاه دوم سونی با 26.3 درصد (کاهش از 37.27 درصد) را به خود اختصاص داده است، در حالی که DJI اولین سهم ثبت شده خود را 11.2 درصد اعلام کرد.
تعجبی نداره؟
با توجه به اینکه 10 دوربین پرفروش ژاپن در سال گذشته فاقد دوربین فول فریم، بدون دوربین DSLR و نیکون بودند، شاید همه اینها کمی تعجب آور باشد – به این معنی که سیستم های APS-C سونی و کانن و پلت فرم Micro Four Thirds OM دارای این میدان تقریباً همه به خودشان است.
و برای صحبت از محبوبیت پایدار برند Olympus در ژاپن، Olympus PEN E-PL10 همچنان پرفروش است.
1) Sony A6400 – کیت لنز زوم دوگانه، مشکی
2) Canon EOS Kiss M2 (Canon EOS M50 Mark II) – کیت زوم دوبل، سفید
3) Canon EOS Kiss M (Canon EOS M50) – کیت زوم دوبل، سفید
4) سونی A6400 – کیت لنز زوم دوگانه، نقره ای
5) Sony ZV-E10 – کیت لنز قدرت زوم، مشکی
6) Canon EOS Kiss M2 (Canon EOS M50 Mark II) – کیت زوم دوبل، مشکی
7) Canon EOS Kiss M (Canon EOS M50) – کیت زوم دوبل، مشکی
8) فوجی فیلم X-A5 – کیت لنز، نقره ای
9) Olympus PEN E-PL10 – EZ Double Zoom Kit، سفید
10) فوجی فیلم X-A5 – کیت لنز، قهوه ای
Reference: digitalcameraworld