دوربین موبایل یا دوربین عکاسی؟

قطعا یکی از بهترین روش ها برای ثبت لحظات شیرین زندگی عکس گرفتن است. اما یک سوال برای همه ما پیش می آید که در این بازار پر رونق لوازم الکترونیک و این سرعت پیش رفت تکنولوژی مخصوصا در صنعت موبایل آیا هنوز هم دوربین  عکاسی جایگاهی در زندگی ما دارد ؟!

جواب این سوال مشخص است، قطعا دوربین عکاسی و مخصوصا دوربین های DSLR مسئولیت ویژه خود را چه در صنعت و چه در زندگی شخصی ما به صورت پررنگ ایفا میکنند.
البته دوربین  موبایل برتری هایی نسبت به دوربین عکاسی دارد،مثلا حمل آسان، همراه بودن تقریبا در تمام اوقات،استفاده راحت و سریع،آپلود آسان عکس های گرفته شده در تمام برنامه های اینترنتی و SOCIAL و البته گزینه های دیگر…

اما با این همه چگونه دوربین های عکاسی توانسته اند جایگاه و پرستیژ کاری خود را حفظ کنند ؟
جواب این سوال آنقدر هم سخت نیست.

یکی از برتری های محرز دوربین های DSLR زوم است که تا امروز دوربین های موبایل حرفی برای گفتن نداشته اند.
برتری دیگری که میتوان برای دوربین های DSLR در نظر گرفت طراحی بدنه این دوربین ها برای راحت بودن کاربر در عکس گرفتن در تمام شرایط می باشد .

<<دوربین های حرفه ای و دیجیتال صرفا برای عکاسی طراحی شده اند.>>  این بهترین توجیه و توضیح برای طراحی و کارایی برتره این دوربین ها نسبت به دوربین های موبایل می باشد.

موضوع بعدی در رابطه با مقایسه دوربین موبایل با دوربین عکاسی، غیر واقعی بودن یا تجاری بودن مگاپیکسل دوربین های موبایل می باشد.کاملا مشخص است که یک دوربین 20 مگاپیکسل موبایل کیفیت یک دوربین DSLR بیست(20) مگاپیکسل و حتی پایین تر را هم ندارد.
در اینجا یک مقایسه کوچک برای درک بهتر این موضوع ارائه می دهیم.

 

 

                                                           

 

به نظرشما کدام عکس با دوربین موبایل و کدامیک با دوربین عکاسی گرفته شده است ؟!

بر روی هر دو دوربین زوم 4X  و فوکوس اتوماتیک تنظیم و تقریبا از یک زاویه عکس گرفته شده است.دوربین موبایل تقریبا 18 مگاپیکسل و دوربین عکاسی دقیقا 18 مگاپیکسل و با لنز خود دوربین یا به اصطلاح لنز کیت خود محصول (لنزی که خود شرکت سازنده داخل جعبه دوربین به عنوان لنز فابریک خود محصول قرار می دهد) که یک لنز 18-55 میباشد.

اگر در عکس های بالا کمی دقت کنید متوجه دو نکته بسیار جالب میشوید.

صندلی که در عکس میبینید در واقعیت یک صندلی طوسی رنگ میباشد و مقداری کثیفی روی آن و لای درز های آن وجود دارد و البته محیط پشت صندلی،ساعت شنی و کمدی که در بک گراند عکس وجود دارد.
شاید عکسی که با دورین موبایل گرفته شده است جذاب تر،روشن تر،تمیز تر و دلنشین تر باشد اما عکسی که با دوربین عکاسی گرفته شده است کاملا واقعی و با تمام جزئیات واقعی در محیط تطبیق دارد و در واقع میتوان این جمله را به کار برد که <<کیفیت دوربین های عکاسی DSLR به چشم انسان و واقعیت موضوع، بسیار نزدیک تر است.>>
وقتی شما عکسی واقعی از موضوع عکاسی خود در اختیار دارید  می توانید با هزاران برنامه فتوشاپ و ویرایش عکس تغیرات دلخواه خود از قبیل رنگ،نور و خیلی موارد دیگر را به اختیار و سلیقه خود انجام دهید.در واقع دوربین های موبایل تغیراتی را به صورت پیش فرض که روی موبایل شما توسط کارخانه سازنده تنظیم شده است، بر روی عکس شما به صورت خودکار انجام می دهد.
نکته بعدی که در مقایسه بالا میبینید نوع فوکوس روی موضوع عکاسی (ساعت شنی) و مرز تار شدن در عکس میباشد.
نگاه کنید در یک عکس فوکوس کاملا غیر طبیعی به نظر میرسد، چرا که علاوه بر بک گراند عکس مقداری از موضوع اصلی(ساعت شنی) هم تار شده است.این موضوع نشان دهنده مصنوعی بودن فوکوس دوربین های موبایل است که مرز های عکس را در نظر نمی گیرد.

حالا با توضیحاتی که در اینجا نوشته ایم می توانی درک بهتری از عکاسی داشته باشید.

در بالا به نکته زوم هم اشاره ای کردیم که در این عکس می توانید به وضوح این تفاوت را حس کنید.همانطور که گفتیم در هر دو دوربین زوم 4x اعمال شده است.
اما شما به عنوان یک عکاس حرفه ای و حتی یک عکاس معمولی کیفیت کدام زوم را می پسندید.جزئیات در کدام عکس بهتر نمایش داده شده، حتی در بک گراند تصویر که تار شده جزئیات یک عکس بهتر دیده می شود.

 

تفاوت های دوربین موبایل با دوربین عکاسی یا DSLR فقط به همین جا ختم نمی شود تفاوت های اعظم این دو رغیب را وقتی دقیق تر متوجه می شوید که خودتان با آن ها کار کنید.البته ما نیز تا آنجایی که میشد مسائل مهم را برای شما عزیزان بازگو کرده ایم تا بتوانیم در انتخاب صحیح شما و برطرف کردن علامت سوال های ذهن شما کمکی ارزنده کرده باشیم.

 

پ.ن: این مقاله صرفا جهت آگاهی افراد مبتدی در زمینه عکاسی می باشد.

با تشکر از انتخاب شما

مجموعه مهرانی کم در خدمت شما عزیزان

ارسال دیدگاه