عکاسی در محیط های تاریک

عکاسی در محیط های تاریک و در کل ساخت صحنه های تاریک همواره یکی از معضلات همراه عکاسان و فیلمسازان بوده است. ما در این مقاله قصد داریم که به شما کمک کنیم تا بتوانید در محیط های کم نور و بسته، شارپ ترین تصاویر را شکار کنید. با ما همراه باشید.

 

 

اگر تجربه عکاسی با نور روشن را دارید، باید بدانید که عکاسی در محیط های تاریک مانند نوشتن رمان با نیمی از مداد است. اما، لحظات عالی برای روشنایی کامل صبر نکنید و در حقیقت، گاهی اوقات صحنه های تاریک برای تصاویر شگفت انگیز ساخته می شوند. این که آیا آن را به سادگی گرفتن عکس در داخل خانه خود، گرفتن یک رویداد در داخل تئاتر و یا برخی از گشت و گذار در شب، شما می توانید عکس های بسیار با کیفیت با نور محدود، فقط با کمی تلاش بیشتر و تمرکز، شکار کنید.

DSLRها ابزار بسیار خوبی برای گرفتن صحنه های کم نور با سنسورهای بزرگ و امکان اضافه کردن یک لنز با نور کم هستند. اما البته هیچ ابزاری بیش از دانش هنرمند پشت آن نیست – در اینجا هشت راهنمایی برای عکاسی در نور کم با استفاده از DSLR به شما نشان میدهیم.

 

1.با آمادگی کار را انجام دهید.

 

عکاسی در محیط های تاریک با برنامه ریزی و دانش بسیار ساده تر است. اما سوالاتی در ذهن عکاسان به وجود می آید؛ چند نوع نور وجود دارد؟ بهترین زمان برای گرفتن عکس چه زمان است؟ در حالی که شما نمی توانید زمان زیادی برای عملیات عکاسی را انتخاب کنید، موضوعاتی مانند غروب خورشید برای آخرین تابش، غروب خورشید با لایه های کبود یا شب کامل، به منابع نور احتیاج پیدا می کنید.

ابزار مناسبی برای عکاسی در محیط های تاریک وجود دارد که این کار را بسیار ساده تر می کند و البته گرفتن برخی از عکس ها بدون آنها غیر ممکن است. قبل از اینکه  سه پایه، فلش و سریعترین لنز خود را بردارید، برنامه ریزی زمانی کنید. این نیز مفید است. یک چراغ قوه کوچک نیز در کیسه خود به همراه داشته باشید. اینگونه میتوانید کنترل بهتری روی تاریکی اطراف داشته باشید.

 

2. از لرزش دوربین با سه پایه جلوگیری کنید.

 

نور کمتر به معنی کاهش سرعت شاتر است. سرعت شاتر کند تر به معنای لرزش دوربین است. به سادگی با استفاده از سه پایه، از تار شدن عکس هایتان جلوگیری کنید. در حالی که یک سه پایه از حرکات ناگهانی جلوگیری نمی کند،اما این امر باعث جلوگیری از تارشدگی تصویر از لرزش دوربین می شود. سه پایه به شما امکان می دهد تا از سرعت شاتر کمتری استفاده کنید تا بتوانید همچنان در حالت دستی شلیک های بی نظیری داشته باشید. برای شستشوی خودتان حتی بیشتر، از یک خروجی از راه دور (یا تایمر خودکار اگر شما ندارید) استفاده کنید – حتی با سه پایه، دست خود را بر روی دوربین می توانید کمی تیز نشان دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که سه پایه شما چشم انداز شما را محدود نمی کند – اگر شما نیاز دارید، ابتدا برخی از آنها را بررسی کنید، سپس بعد از پیدا کردن نقطه ای مناسب برای راه اندازی، به عقب بروید تا دنده خود را بازیابی کنید.

 

dark

 

3. از حالت سریع شاتر یا حالت دستی آن استفاده کنید.

 

اگر یک زمان مناسب برای عکاسی با حالت دستی وجود داشته باشد، آن زمان در نور کم است. اگر شما قبلا نتوانسته اید، حالت های دستی یاد بگیرید و از حالت اولویت شاتر استفاده میکنید، عکاسی در محیط های تاریک این امکان را می دهد که سرعت شاتر مناسب برای دوربین خود را، خودتان انتخاب کنید. اگر سه پایه دارید و سوژه شما بی حرکت است (یا می خواهید حرکات را خنثی کنید)، می توانید از سرعت شاتر بسیار کمتر استفاده کنید. با استفاده از اولویت شاتر اطمینان حاصل کنید که سرعت شاتر در سطح مورد نیاز شما باقی می ماند، در حالی که انتخاب بقیه تنظیمات برای شما به تجربه بیشتری نیاز دارد، شما می توانید کنترل کلی را در حالت اتوماتیک انجام دهید، اگر شما یک آماتور هستید.

 

4. یک تصویر دارای نویز معمولا بهتر از یک تصویر تار است.

 

تیراندازی در نور کم به معنی انتخاب میان نویز با یک تنظیم ISO بالا یا تاری از سرعت شاتر پایین تر است. در بسیاری از مقالات دیگر از عکاسان بزرگ دنیا این مطلب ذکر شده است که عکس با نویز بالا بهتر از یک عکس تار است. فتوشاپ می تواند بسیار کمک رسان باشد و به کمک آن میتوانیم نویز های به وجود آمده را محو کنیم. اما در خصوص تار شدن باید بگویم که فتوشاپ و دیگر برنامه های ویرایشی نمی توانند کمکی به از بین بردن تاری بکنند. پس به خاطر داشته باشید که هیچگاه در شرایط کم نور و بسته عکس های خود را فدای تار شدن نکنید و با شجاعت از تنظیمات ISO مناسب استفاده کنید.

 

Related image

 

5. درجه تنظیمات خود را بدانید؛ ایزو تا چه میزان مطلوب است؟

 

بعضی از دوربین ها دارای ISO های عالی با محدوده مناسب هستند، در حالی که دیگران ظاهر غلیظ و پراکنده ای را ایجاد می کنند. دوربین شما در چه محدوده حساسیتی قرار دارد؟ مهم است که محدوده ایزوی دوربین خود را بدانید، آن موقع میدانید که تا چه میزان میتوانید ایزوی خود را برای عکاسی در یک محیط  تاریک بالا ببرید. در سطوح تنظیمات مختلف ایزو، چندین عکس مختلف بگیرد و سپس آن ها را با رزولوشن بالا در کامپیوتر ببینید تا معیار خوبی دستتان بیاید. نویز از کجا سرچشمه می گیرد؟ در کدام مرحله نویز زیاد تبدیل به کیفیت غیرقابل قبول میشود؟ در حالی که این مسئله ای است که افراد زیادی درباره آن نظرات مختلفی داده اند، اما میتوانیم به طور کل بگوییم که نویز های رنگی یا دیده شدن رنگ های غیر عادی و یا از بین رفتن جزئیات کیفیت عکس را به طور چشمگیری پایین می آورد و به آنجا است که میگوییم که کیفیت غیر قابل قبول است !!!

 

6. تنظیم دوربین دیافراگم خود را باز کنید.

 

هنگامی که روشنایی محدود است، مهم است که به همان اندازه اجازه رسیدن نور به سنسور دوربین را بدهیم. این بدین معنی است که شما با استفاده از یک دیافراگم بزرگ و یا یک شماره F پایین به جنگ تاریکی بروید. اما، همه لنزها در شماره دیافراگم با هم برابر نیستند. لنز کیت که با DSLR شما عرضه شده، احتمالا دارای حداکثر دیافراگم حدود f / 3.6 است. اما، بسیاری از لنزها به f / 1.8 یا حتی پایین تر می رسند. اگر با یک لنز کیتی عکسبرداری می کنید، با اضافه کردن یک لنز سریعتر، یک پرش بزرگ در کیفیت تصویر کم نور خود خواهید دید. لنزهای با دیافراگم های بزرگ گران قیمت هستند، اما لنزهای فیکس (بدون زوم) اغلب می توانند با قیمت های مناسب تر پیدا شوند.

 

long exposure

 

7. تلاش برای عکاسی از یک جریان در محیط کم نور.

 

تاریکی همیشه چیز بدی نیست مخصوصا اگر شما بخواهید از یک جریان متداول مانند؛ حرکت آب، حرکت ابر ها در آسمان و یا حرکت فرد خاصی در جمعیت تصویری شکار کنید. تار بودن اگر درست و با علم بر اینکه چه میزان شدت داشته باشد انجام شود، میتواند به یک هنر مدرن و حرفه ای عکاسی تبدیل شود و هر عکاسی حداقل یک بار باید با آن آزمایش شود. دوربین خود را روی یک سه پایه قرار دهید و از سرعت شاتر بالا استفاده کنید – از 30 ثانیه شروع کنید و بعد از هر شات آن را بالا و پایین کنید. بعد از گرفتن چند عکس، به عکس اول نگاه کنید. برای تاری بیشتر سرعت شاتر را پایین بیاورید و برای تاری کمتر به طور عکس عمل کنید. بعد از چند شات میزان دقیق و مطلوب به دست می آورید. قرار گرفتن در این جریان ها میتواند هنر شما را افزایش دهد تا بتوانید با ISO پایین تر(در واقع نویز کمتر)  عکس هایی بدون تار شدگی شکار کنید.

 

8. از روشن کردن فلش نترس !!!

 

اکثر عکاسان جدید می ترسند از فلش استفاده کنند. فلش همانقدر که میتواند یک خرابکار برای عکس های شما باشد، به همان میزان میتواند بسیار مفید و کار آمد باشد و د محیط های تاریک عکس های شمارا نجات دهد.(البته همیشه نه) ابتدا شما باید تنظیمات فلش را یاد بگیرید. برای شروع از تنظیمات دستی شروع کنید تا معیار های دقیق نور دهی را به دست آورید. بر خلاف حالت اتوماتیکف تنظیمات دستی فلش به تجربه بالایی نیاز دارد تا بتوانید متوجه مقدار استفاده از نور در هر متر مربع از فضای خود باشید. این تجربه با تمرین زیاد به دست می آید که البته این زمان ارزش یادگیری را دارد. مهارت در استفاده از فلش و همچنین خود فلش به شما کمک میکند تا بتوانید به هر منبع نور شلیک کنید. اگر از فلش استفاده نکنید با یک پس زمینه تاریک و سیاه مواجه خواهید شد. تنظیم نور فلش را  با تغییر زاویه  کنترل کنید. میتوانید فلش خود را به سمت سقف تنظیم کنید تا از برخورد مستقیم نور به سوژه و محیط جلوگیری کنید.
در مجموع عکاسی در محیط های کم نور و تاریک میتواند بسیار جذاب باشد، اگر شما تمرین کافی داشته باشید میتوانید عکس های قدرتمندی تولید کنید. عکس های کم نور پر از احساس و حرف هستند. شات های شبانه میتواند نتیجه ی بسیار مطلوبی داشته باشد اگر شما تمام نکات را با دقت انجام دهید. همان صحنه ای که در روز روشن از آن عکاسی میکنید میتواند در شب صحنه ای دیگر باشد. تسلط بر عکاسی کم نور ممکن است بسیار دشوار باشد، اما نتایج خوبی دارد که با تلاش به دست می آیند.

منبع  سایت www.creativelive.com

ارسال دیدگاه