مقایسه عکاسی DSLR

در مقایسه عکاسی با موبایل و عکاسی DSLR ، باز هم میرسیم به این نکته که عکاس مهمه !!!
اما اگر تلفن همراه و DSLR را  صرفاً به عنوان دو وسیله برای عکاسی مقایسه میکنیم، مسلماً کاملترین سلاح در عکاسی، DSLR ها هستن.علاوه بر این برای کسی که حتی کمی به عکاسی علاقه‌مند باشد هیچ‌چیز در دنیا عکاسی مثل فشردن دکمه شاتر جذاب نیست.
اما اگر میخواهید به طور دقیق و موشکافانه به مقایسه عکاسی با DSLR ها بپردازید، به جدولی که در ادامه مطلب برای شما گرآوری کرده ایم توجه کنید و  در ادامه نیز به شرح چند نمونه از این موارد پرداخته ایم.

لنز های متنوع با کارایی های خاص و تخصصی
سنسور های بزرگ تر
عمق میدان (آن قسمت محو عکس که پشت سوژه‌ی اصلی قرار دارد.)
نوردهی تایم بالا
نوردهی نقطه ای
عکاسی شب(عکاسی در محیط های بسته با نور کم)
قفل نوردهی
بوکه طبیعی
فیلتر پلاریزه
فوکوس دستی
ویزوور ( یک عکاس حرفه ای عمق این موضوع را بهتر درک میکند)
براکتینگ (exposure)
هیستوگرام
سه پایه و لوازم جانبی متنوع که دوربین شمارا برای شرایط خاص عکاسی تجهیز میکند

و…

انواع عکاسی  :

عکاسی نجومی(عکاسی از خورشید، ماه، ستارگان و….)
عکاسی از آتش بازی
عکاسی پرتره
عکاسی نرم
عکاسی اکشن (موضوع در حال حرکت و جنبش)
عکاسی حیات وحش
و …

یکی از مواردی که در مقایسه دوربین عکاسی DSLR مقابل دوربین موبایل میتوان به آن اشاره کرد  لنز های متنوع با کارایی های مختلف در صنایع مخصوص هر شغل می باشد.
در دوربین‌های موبایل فاصله‌ی کانونی ثابت و غیرقابل تغییر  است. این دوربین‌ها همواره در حالت واید (چشم باز) قرار دارند. برخی تولیدکنندگان موبایل تا کنون از خلاقیت‌های نظیر زوم هوشمند، لنز دوم و حتی سوم برای افزایش فاصله‌ی کانونی استفاده کرده‌اند؛ اما حقیقتا تمام این نوآوری‌ها نتوانسته‌اند جای قابلیت تغییر لنز را بگیرند و شما نمی‌توانید بسته به منظره‌ یا موضوعی که قصد عکاسی از آن را دارید، لنز متناسب با فاصله‌ی کانونی مورد نیاز را استفاده کنید.دوربین عکاسی وسیله ای است که میتوانید نسبت به نیازتان در موقعیت های مختلف آن را تجهیز و ارتقا دهید.
ممکن است در عکاسی از مناظر و مکان‌های دیدنی یا عکس‌های گروهی و حتی سلفی به مشکلی برنخورید؛ اما در عکاسی پرتره یا عکاسی ماکرو یک عکاس ترجیح می‌دهد از لنزی که فاصله‌ی کانونی بیشتری مثلا ۵۰ میلی‌متر دارد استفاده کند یا لنزی که میدان دید کمتری دارد و پس‌زمینه و اعوجاج کمتری را ثبت می‌کند. وقتی مجبور هستید فقط با لنز واید عکاسی کنید، اجسام تناسب خود را از دست می‌دهند. مثلا لبه‌های عکس کشیده به نظر می‌آیند یا سر انسانی که در عکس حضور دارد از تن او به طرز غیرمعمولی بزرگتر خواهد بود. استفاده از فاصله‌ی کانونی بیشتر این مشکلات را کاهش می‌دهد و کنترل ژرفنمایی (پرسپکتیو) را که یکی از کارهای حیاتی برای عکاسان است و با دوربین زاویه‌ی عریض موبایل امکان‌پذیر نیست، به همراه می‌آورد.

موضوع بعدی که باید در  خصوص مقایسه دوربین عکاسی DSLR مطرح شود، سایز سنسور است. دوربین‌های DSLR سطح مبتدی از سنسورهای APS-C استفاده می‌کنند که به‌مراتب از سنسورهای استفاده‌شده در گوشی‌های هوشمند بزرگ‌تر هستند.

استفاده از سنسور بزرگ‌ موجب گستره‌ی داینامیکی بیشتر، نویز کمتر، رنگ‌های عمیق‌تر و به‌طورکلی کیفیت حرفه ای تر عکس می‌شود.

در تصویر زیر می‌توانید مقایسه ابعاد سنسور فول فریم که در دیجیتال اس‌ال‌آرهای (DSLR) سطح بالا استفاده می‌شود با سنسور APS-C و سنسور ۳/۱ اینچی استفاده‌شده در آیفون ۷ را مشاهده کنید:

عکاسی در نور کم و محیط های بسته موضوع دیگریست که در آن، دوربین عکاسی DSLR از دوربین موبایل سبقت میگیرد.
فضاهای بسته مانند ادارات، رستوران‌ها یا خانه که توسط لامپ روشن می‌شوند از مکان های محبوب برای عکاسی هستند.در چنین فضاهایی به دلیل نور کم‌تر، دوربین‌های DSLR عملکرد بهتری دارند.

همانطور که در گذشته هم اشاره کرده ایم این روز ها صنعت موبایل با سرعت درحال پیش رفت است اما شیوه هایی در زمینه عکاسی حرفه ای وجود دارد که باعث برتری کیفی عکاسی با دوربین DSLR میشود.یکی از این موارد عکاسی اکشن است.
عکاسی اکشن، نوعی هنر عکاسی است که از سوژه های متحرک  گرفته میشود.اما به نظر شما دوربین موبایل توانایی عکاسی از سوژه های متحرک با کیفیت بالا را دارد ؟

 

 

پ.ن1: این مقاله در حال به روز رسانی و افزایش مطالب می باشد.
پ.ن2: اگر اطلاعات قوی در رابطه با دوربین های حرفه ای و DSLR در اختیار دارید، حتما با ما از طریق تلگرام و یا قسمت پیام رسان سایت به اشتراک بگذارید.

 

ممنون از انتخاب شما
مجموعه مهرانی کم در خدمت شما عزیزان

ارسال دیدگاه