راهنمایی هایی برای بهبود مهارت های عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت شاخه ای از عکاسی است که در این دسته بندی گیاهان، گل ها، حیوانات، پوشش های طبیعی، کوه ها و تمام مناظر جنگلی دشت و غیره قرار میگیرند.
به دلیل تنوع زیاد سوژه ها در این شاخه عکاسی و جنب و جوشش زیاد، یکی از دشوار ترین عکاسی ها، عکاسی طبیعت است. همچنین به دلیل همین تنوع بالا و زیبا، یکی از زیبا ترین و لذت بخش ترین شاخه های عکاسی نیز همین شاخه عکاسی طبیعت است. البته نگران نباشید چرا که ما در این مقاله به شما آموزش هایی میدهیم که میتوانید با سهولت بیشتری این شیوه عکاسی را دنبال کنید.
منبع سایت www.expertphotography.com
با مهرانی کم همراه باشید…

 

Stunning shot of sunlight through green foliage in a forest

 

1. لنزهای مورد نیاز برای عکاسی طبیعت

یکی از مهم ترین اصول برای عکاسی، انتخاب لنز مناسب برای شیوه عکاسی خود است. انتخاب لنز در شاخه عکاسی طبیعت نیز یکی از مهمترین گزینه ها و مراحل عکاسی محسوب میشود. البته تشخیص بهترین لنز برای یک نوع خاص از عکاسی یک علم دقیق نیست. شما ممکن است اهداف متفاوت برای عکس های مختلف داشته باشید. به طور کلی، بهتر است از یک لنز با فاصله کانونی بالا استفاده کنید. این می تواند یک لنز زوم با یک دیافراگم باز باشد. این انتخاب به دو دلیل است. اول اینکه شما میخواهید عمق یک صحنه را هدف قرار دهید. بعضی از سوزه ها مانند حیوانات به حرکت و صدای شما حساس هستند. بنابراین باید با فاصله زیاد از آن ها بتوانید تیراندازی (شات زدن) کنید. لنز های زوم با دیافراگم باز این امکان را به شما میدهند تا بتوانید شلیک هایی از فاصله دور با کیفیت بالا و بسیار شارپ داشته باشید. دومین مسئله این است که ما میخواهیم سوزه نسبت به زمینه بسیار قوی تر باشد و پس زمینه خفیف و تاریک تر به نظر برسد. این باعث میشود که سوزه اصلی مورد نظر باشد. برای انجام این کار، نیاز به درک پیش زمینه و فاصله های پس زمینه دارید. و با استفاده از یک لنز با یک دیافراگم گسترده مانند f / 1.4، f / 1.8 یا f / 2.0 میتوانید به عکاسی طبیعت بروید و از این کار لذت ببرید.

 

A nature photographer taking an evening landscape shot

 

2. چگونه موضوع را از پس زمینه جدا کنید

 

عکس های طبیعت معمولا دارای یک موضوع مانند یک گیاه، حیوان یا گل است. این به این معنی است که شما باید این سوزه را از پس زمینه فریم جدا کنید.
شما باید در نظر قرار دادن عناصر در قاب را در الویت قرار دهید و البته ایجاد چند تنظیم اساسی باید در دستور کار قرار گیرد.
اول اینکه فاصله موجود در طبیعت بین سوزه اصلی و پشت زمینه وجود دارد که در تفکیک این دو به شما کمک شایانی میکند. سپس باید به شما بگویم که از یک لنز با دیافراگم گسترده تر (شماره پایین f) مانند f / 2.0 یا f / 2.8 استفاده کنید. فوکوس بر روی موضوع در پیش زمینه.به  دیافراگم بزرگ احتیاج دارد و باید پس زمینه نرم تر و تمیز داشته باشد.

 

A dreamy low light shot of a lake with plants in the foreground

 

3. برش روی بافت

 

ما از طبیعت الهام می گیریم برای چیزهای زیادی در زندگی. از رنگ ها، صداها و حتی الگوها.
برخی از موضوعات جالب توجه می تواند در مقابل ما باشد.
هنگام عکاسی از طبیعت، زوم کنید (اگر شما از یک لنز کیت استفاده می کنید) و روی موضوع خود تمرکز کنید. این می تواند پوست درخت، برگ، کف جنگل، پوست مارمولک و یا هرچیز دیگری باشد.
هنگامی که به نزدیکتر نگاه می کنید، یک دنیای کاملا جدید در انتظار شماست. این جایی است که عکاسان طبیعت با بسیاری از رشته های دیگر متمایز میشوند.
برای یک نگاه دقیق تر و عمیق تر، در لنز های ماکرو سرمایه گذاری کنید. این لنزها حتی کوچکترین جزئیات را بزرگ می کند و می تواند تصاویر شگفت انگیزی برای شما شکار کنند.

 

A nature photography shot of the centre of a large green plant

 

4. مطالعه در رابطه با سوژه های مورد نظر به منزله ایده های بیشتر عکس خواهد بود

 

عکاسی طبیعت همیشه به عنوان یکی از مهم ترین و جذاب ترین موضوعات عکاسی مورد توجه مردم سراسر جهان قرار گرفته است.
بسیار مهم است که راجب سوزه ای که میخواهید از آن عکاسی کنید مطالعه داشته باشید تا اینکه بدون شناخت بخواهید به دل طبیعت بروید. این به چند دلیل است. اول اینکه، برای ظبط تصاویری که راجب آن ها مطالعه داریم میتوانیم بسیار بهتر عمل کنیم. چرا که با مطالعه دقیق موضوع، تمام رفتار ها و عکس العمل های آن سوژه را از قبل میدانیم و کمتر غافل گیر میشویم تا ناگهان صحنه ای زیبا را از دست بدهیم.
دانستن عادت های موضوع شما نیز به شما کمک می کند عکس ها را پیش بینی کنید. شما می دانید چه زمانی که این پرنده در حال رفتن میباشد یا زمانی که این گیاه خاص در حال شکوفه کردن است.
و اگر حیواناتی را که در حال عکس گرفتن هستید، پیدا کنید، و بدانید که خیلی خطرناک نیستند، سپس می توانید عکسی از نزدیک تر بگیرید.

 

A black and white portrait of a crane standing by a lake

 

 

5. برای عکاسی طبیعت به چه ابزاری نیاز دارید؟

 

ما قبلا در مورد لنزها صحبت کرده ایم و در ادامه نیز میتوانیم در مورد دوربین های لمسی صحبت کنیم که میتوانند بسیار کار آمد باشند. اما مواردی دیگر نیز هستند که میتوانند بسیار ضروری و مفید باشند که در بسیاری از مواقع نادیده گرفته میشوند. شاید یکی از گزینه هایی که بسیار کمرنگ به نظر میرسد استفاده از یک کیف خوب و جادار است. عکاسی طبیعت یعنی شکار لحظه ها، در یک لحظه ممکن است صحنه ای دیده شود که شما احتیاج به تعویض سریع تجهیزات داشته باشید و یا ممکن است احتیاج به تعویض کارت حافظه پیدا کنید. پس استفاده از یک کیف مطمئن و جادار باعث میشود که تجهیزات کامل همیشه در دسترس شما باشند.
قبلا هم در رابطه با استفاده از سه پایه مطالبی گفته ایم که به اهمیت این وسیله اشاره شده. سه پایه مخصوصا در محیط هایی که دارای شرایط جوی باد خیز و سنگین است، بسیار لازم است. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب لباس مناسب برای عکاسی طبیعت یکی دیگر از نکات بسیار مهم است که شاید برای افراد تازه کار خیلی به چشم نیاید. شما باید بدانید که برای هر فصل و همچنین اقلیم آن منطقه که میخواهید به آنجا سفر کنید چه لباسی بپوشید تا در طول کار اذیت نشوید. شاید شما مجبور باشید برای شکار یک صحنه ساعت ها منتظر طلوع خورشید بمانید. برای همچین موقعیتی حتما یک ژاکت همراه خود داشته باشید. در کل باید همه چیز از قبل برنامه ریزی شود. کلاه، دستکش و کفش های مختلف می تواند مفید باشد. آنها ممکن است یکی از مهمترین نکات عکاسی حیات وحش برای مبتدیان باشند. البته داشتن یک سیستم قطب نمایی دقیق نیز یکی از مهم ترین نکات کاری است. یک سیستم ناوبری دقیق و قوی (مکان یاب های اکترونیکی، ماهواره ای و یا اینترنتی مانند GPS) نیز همراه خود داشته باشید.

 

A tripod set up on a beach for landscape nature photography

 

6. بهترین دوربین برای عکس های طبیعت چیست؟

 

این صحبت میتواند بسیار کوتاه، مختصر و مفید باشد.
ما بار ها گفته ایم که عکاس مهمه نه دوربین و شاید بتوان به تعبیر دیگری گفت عکاس مهم تر از دوربین است !!!
این یک واقعیت است، چرا که بار ها ما دیده ایم افرادی حرفه ای و با دانش با تلفن های Android و ios خود توانسته اند لحظه هایی شکار کنند که تا سازمان های رده بالای مستند سازی؛ مانند National Geographic، پیش رفته است. دوربین های تلفن همراه که شاید هیچ یک از امکانات یک دوربین DSLR را نداشته باشند و تمام امکانات آن ها به صورت نرم افزاری تعریف شده است. در نتیجه جواب این سوال را میتوانیم اینگونه بیان کنیم که تمام دوربین های DSLR یا mirrorless میتوانند پاسخگو باشند.

 

Stunning mountainous landscape shot

 

7. از نور طبیعی برای بهبود عکس های خود استفاده کنید

 

استفاده از نور طبیعی میتواند برگ برنده شما در عکاسی باشد. استفاده از نور مستقیم و یا غیر مستقیم خورشید و یا ماه بی نظیر ترین اتفاق در یک عکس است. به نظر میرسد که ساعت طلایی استفاده از این نور صبح زود با نور تازه خورشید و یا عصر هنگام ترکیب نور خورشید با ماه است. نور خورشید پس از طلوع و قبل از غروب کامل، دارای کیفیت نرم تر و اسرار آمیز تری است که به عکس ها حالت شگفت انگیزی میدهد. این نور ها سوژه های شما را به طور یکنواخت تر روشن می کند و سایه های شدید ظهر را از بین می برد. تصور کنید یک پرنده کوچک بر روی شاخه درخت یا حتی برگ های همان درخت!!! اگر این سوزه شما باشد، با رنگ های طلایی و ترکیب با نور خورشید خاموش روشن می شود. این چیزی است که من می توانم از حال و هوای آن لحظه برایتان بگویم. همچنین این نوع نور می تواند پوشش های احساسی را به تصاویر شما اضافه کند. در غیر این صورت داشتن این ویژگی ها در عکس غیر ممکن میشود.
نگران نباشید!!! یک عکس در صبح یا عصر، و یکی در وسط روز را امتحان کنید. به عنوان مثال، پاییز، محدوده ای جذاب از درجه حرارت رنگ و کنتراست را ارائه می دهد.
شما بلافاصله تفاوت در اثربخشی شات را متوجه خواهید شد. ممکن است حتی بین عکس های صبح و عصر تفاوت های زیادی وجود داشته باشد. تغییرات دمای رنگ و ایزوی دوربین را بررسی کنید.
مزایای دیگر برای تیراندازی در صبح زود و یا اخر شبها وجود دارد. این به منطقه ای که شما در آن در حال عکاسی میباشید اهمیت دارد.(اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه) مناطق توریستی دارای ترافیک سنگین برای عکاسی است به ویژه پارک های ملی و یا شبیه آن ها.
همچنین به یاد داشته باشید برای گرفتن صحنه هایی از حیوانات صبح زود و یا آخر شب برای آن وقت بگذارید. احتمال دیده شدن آن ها؛ به ویژه حیوانات شکارچی در این ساعت از شبانه روز بسیار بیشتر است. بسیاری از حیوانات برای فرار از گرمای روز از لونه خود بیرون نمی آیند تا زمانی که هوا خنک و یا تاریک شود.

 

A dreamy low light shot of a green landscape with yellow flowers in the foreground

 

8. از زاویه های مختلف و دیدگاه های مختلف استفاده کنید

 

عکاسی طبیعت مورد علاقه همه نیست. شاید همه از دیدن تصاویر طبیعت لذت ببرند اما شرایط سخت کاری باعث میشود تا همه علاقه مندان به عکاسی نتوانند به سمت این شاخه از عکاسی سوق پیدا کنند. این موضوع یکی از جذاب ترین مواردی است که عکاسان طبیعت را از بقیه عکاسان متمایز میکند. عکاسان حرفه ای طبیعت از این موضوع بسیار خوشحال هستند. اگر هنوز سبک خود را در عکاسی کشف نکرده اید، وقت خود را برای مطالعه کارهای دیگر عکاسی مانند عکاسی طبیعت صرف کنید. شاید به این شاخه علاقه مند باشید.
کدام زاویه مناسب شلیک است ؟ رنگ های داخل کادر با یکدیگر همخوانی دارند؟ چه رنگ هایی داخل قاب وجود دارد؟ چقدر به سوژه نزدیک شویم؟
سعی کنید کاری متفاوت انجام دهید. در برابر دانه ها بروید، از یک زاویه متفاوت استفاده کنید، یک عکس نزدیک بگیرید، جایی که دیگران از زاویه گسترده تر استفاده می کنند.
طبیعت به ما تنظیمات زیبایی نامحدود ارائه می دهد. بیرون بروید و از آنها استفاده کنید
استفاده از خلاقیت خود یکی از بهترین راهنمایی های عکاسی حیات وحش برای مبتدیان است که می توانید آن را نگه دارید.

 

A low angle shot of a bird on the seashore with ocean in the background

 

9. احترام به حیوانات و محیط زیست

 

عبارت معروفی وجود دارد که طبیعت گردان حرفه ای میگویند؛ سعی کنید رد پایی از خود باقی نگذارید !!!!
این بهترین راه است برای احترام به طبیعت. اطمینان حاصل کنید که کیسه های زباله همواره همراه شما هستند. زباله های خود را در طبیعت رها نکنید. حتی پوست موز و پرتغال تا 2 سال در روی خاک باقی میمانند. اگر میخواهید آن ها را در طبیعت رها کنید، سعی کنید آن ها را در زیر خاک مدفون کنید تا سریع تر به طبیعت برگردند.

 

Lucious landscape photo of a river running a green forest

 

احترام به محیط زیست در حال عکسبرداری به این معنا نیست که شما باید مانند یک ماشین حمل زباله عمل کنید، اما باید اهمیت احترام به طبیعت را درک کنید. ما از یک دنیای حساس که خانه بسیاری از موجودات متنوع است عکاسی میکنیم. به خانه آن ها میرویم بدون دعوت و خلاف رفتار آن ها عمل میکنیم. این موضوع را برعکس کنید! آیا برای شما خوشایند است؟!  ما باید تلاش کنیم تا تأثیری کوتاه مدت بر روی جهان آن ها داشته باشیم.

 

A low angle nature shot of a little bird standing on gravel

 

    << نتیجه >>

 

در انتهای مطلب شاید متوجه شده باشید که عکاسی طبیعت نیاز به عشق و علاقه فراوانی دارد. عکاسی طبیعت فقط یک شاخه عکاسی نیست. یک دنیای پر از احساس و شگفتی است که در هر لحظه میتواند دریچه ای از معجزه در مقابل چشمان شما باز کند.
لوازم حرفه ای تر در این کار مساوی است با عکس های زیبا و خاص تر. دنیایی پر هیجان و غیر قابل پیش بینی….

 

ارسال دیدگاه